زندگی نامه ی نیما فریدونی

زندگی نامه ی نیما فریدونی

تعداد بازدید :1009

کارنامه ی زندگی  نیما فریدونی

تولد : چهارشنبه 7خردادماه 1359 در بیمارستان پارس تهران  ساعت 16

نام پدر : محمد

نام و نشان مادر : زهره لاهوتی

نام و نام خانوادگی همسر: نسترن ابراهیمی (نگار) – تاریخ ازدواج : 14 مرداد 1389- تاریخ عقد: 3 مرداد 1388

وضع تحصیل :

  1. دبستان : پویا ( شهید علی پور ) (واقع در گلستان پنجم پاسداران تهران)- ( سال دوم مدتی در دو دبستان گلپایگان تحصیل نمود .)
  2. دوره راهنمایی : توحید (واقع در نوبنیاد تهران)
  3. دبیرستان : کمال واقع در سمنگان رسالت تهران
  4. دانشگاه تهران دانشکده هنرهای زیبا گروه موسیقی مقطع کارشناسی ( لیسانس )
  5. کنسرواتوار دولتی مسکو به نام پیتر ایلیچ چایکوفسکی- دپارتمان موسیقی شناسی- مقطع کارشناسی ارشد و دکترا (PhD)

خوشنویسی :

  1. علاقمندی : اول دبستان
  2. سفر سال دوم دبستان به گلپایگان به  دلیل بمباران ودقت در طرز نوشتن پدر بزرگ (حسین لاهوتی ) به طرز عجیبی در خوش تر نوشتن او تاثیر کرد به طوری که پس از سه ماه در بازگشت به تهران معلم کلاس دوم با دیدن این تغییر دست خط متعجب شد .
  3. سال چهارم دبستان یک دوره ی سه ماهه  نزد استاد اسماعیل نژاد فرد لرستانی تعلیم خوشنویسی با قلم درشت دید .
  4. سال اول راهنمایی در انجمن خوشنویسان سه ماه دیگر به خدمت ایشان رسید .
  5. مدتی به صورت مکاتباتی از محضرایشان  استفاده نمود .
  6. کسب گواهی خوش از انجمن خوشنویسان
  7. تدریس خوشنویسی در دبستان شهید علی پور و کنی تهران به دانش آموزان در سال 1378   

شعر :

 از سال 1371 تا 1376 به تجربه هایی در زمینه سرودن شعر پرداخت که به طور کلی می توان آن را ناموفق خواند. از این دوره دفتری باقیمانده است. 

 موسیقی :

  1. تابستان 1370: فراگیری تنبک نزد حمید سعیدی به مدت 10 جلسه
  2.  مرداد ماه 1374 : آ غاز فراگیری تار نزد نبی احمدی

استادان ساز :

  1. نبی احمدی : مدت 9 ماه
  2. محمد رضا ابراهیمی : مدت 6 ماه
  3. کیوان ساکت : مدت 6 جلسه سال 1379
  4. داریوش طلایی : در دانشگاه مدت 4 ترم
  5. فریبرز عزیزی : مدت 6 جلسه در سال 1379
  6. علی اصغر بیانی : 2جلسه در سال 1380
  7. زیدالله طلوعی : در دانشگاه مدت 1 ترم
  8. داریوش پیرنیاکان : در دانشگاه مدت 1 ترم
  9. حسین علیزاده  : از سال 78 مدت 21 جلسه

استادان در دانشگاه تهران:

  1. مجید کیانی
  2. علیرضا مشایخی
  3. شاهین فرهت
  4. آذین موحد
  5. درویش رضا منظمی
  6. ساسان فاطمی
  7. هومان اسعدی

معلم هارمونی: علی رادمان

سمت ها  :

  1. عضو مرکز موسیقی تجربی دانشکده هنرهای زیبا (دانشگاه تهران) : سال 1377 تا 1378
  2. مدیر مرکز موسیقی تجربی دانشکده ی هنرهای زیبا (دانشگاه تهران) : سال 1379 و 1380

 

فعالیت های گروهی و ارکستری :

  1. 5آگوست 2011 : نوازنده تار و سرپرست گروه – خواننده : آرزو روشنی ، دف : نوید بهمردی – ایرواین – کالیفرنیا-University Community Association 4530 Sandburg Way      Irvine, CA 92612-2735
  2. 1375: تکنوازی در ورزشگاه کشوری – در جمع ورزشکاران گروه جاوید (زیر نظر : اکبر مالکی )
  3. 1379-1378 : به عنوان نوازنده بم تار در گروه نوبهار به سرپرستی بهاره فیاضی ( با همکاری مقداد شاه حسینی : تار ، عادل  تاجیک : تنبک ، حسین قاسم زاده : نی ، داوود فیاضی : آواز ) -   اجرای برنامه در سالن رودکی تهران ( دو شب )
  4. 1379: اجرای قطعه ی مرثیه در کلاس دکتر آذین موحد ( به عنوان نوازنده تار و آهنگساز ) به همراهی سنتور یاسمن هادی پور
  5. 1380- 1379: به عنوان نوازنده تار در گروه آوای دل به سرپرستی و خوانندگی  رسول کارگشا ( با همکاری سردار محمدجانی : عود ، بابک دانشور : سنتور ، حمید وجدان پاک : نی ، سعید وجدان پاک : دف ، مرحوم پیمان اسماعیلی : تنبک و ...) _ اجرای برنامه در قشم ( 14 شب )
  6. همکاری با ارکستر موسیقی نو به رهبری علیرضا مشایخی و شاخه دیگر این ارکستر با نام ارکستر مرکز پژوهش موسیقی معاصر دانشکده هنرهای زیبا  به رهبری  علی رادمان در سال 1380  - اجرای برنامه در سالن آوینی و فرهنگسرای هنر ( ارسباران سابق )
  7. 1380-1379: به عنوان نوازنده تار در گروه موسیقی که به همت احمد رضاخواه ( نوازنده سنتور ) تشکیل شده بود  برای اجرای قطعات کردی با خوانندگی محمود دارابی . ( با همکاری برادران ترکاشوند : سازهای کوبه ای ، بابک دانشور : عود و... ) – اجرا در تالار وحدت ، و... 
  8. اردیبهشت 1380 تا دی ماه 1383 : تاسیس گروه دانشجویان موسیقی هنرهای زیبا  که از سال 1381 نام " هور بانگ " را برای خود پذیرفته است با همکاری اشکان سیگارچی و برخی از دانشجویان موسیقی . و حضور در تمرین های منظم و هفتگی به عنوان سرپرست و نوازنده تار و مسوول مور مالی . او برای گروه اساسنامه ای تنظیم نمود و سیستم بسیار منظمی را برای تمرین ها ، اجرا ها ، حضور و غیاب ها ، مسایل مالی و... به وجود آورد . از جمله کنسرت در اردیبهشت 1381 در سالن آوینی دانشگاه تهران در دوبخش چهارگاه و همایون (سرپرست گروه و نوازنده تار : نیما فریدونی ،تار: علی ساجدی صبا،سنتور: اشکان سیگارچی ،تار: سید محمد تقی حسینی ،عود: آرمان سیگارچی ،بم تار: فردیس فیض بخش،تنبک: سعید اشتوی ،کمانچه : محمد باقر زینالی ،کمانچه : رسول عباسی ،آواز : امیر حسین رحمتی ،نی:حسن مکانیکی)و کنسرت خرداد 1383 در تالار دیپلماتیک وزارت امورخارجه ( تهران ) خرداد 1383- تالار دیپلماتیک وزارت امور خارجه -قطعات موسیقی بختیاری و لرستان و کردستان -سرپرست گروه و نوازنده تار : نیما فریدونی،تار: علی ساجدی صبا،سنتور: اشکان سیگارچی،تار: سید محمد تقی حسینی،عود: علی توکلی،بم تار: فردیس فیض بخش،تنبک: سعید اشتوی،کمانچه : محمد باقر زینالی،کمانچه : رسول عباسی،آواز : پروین عالی پور،هم خوان : وحید قربانی ،نی:مجید رهنما)
  9. از 21/ 1/1381 تا 14/5/1381( مدت 28 جلسه 3 ساعته ) : رهبری گروه غیرحرفه ای دانشجویان دانشگاه صنعت آب و برق شهید عباسپور . در این گروه  8 نوازنده سه تار ، 1 ویلن ، 1 کمانچه ، 1 تنبک ، و یک خواننده وجود دارد .  این گروه برداشتی از قطعه مرثیه نیما فریدونی که برای دو گروه سه تار و یک گروه آرشه ای و یک خواننده نوشته شده است و همچنین چهارمضراب دشتی نیما فریدونی تنظیم شده برای 2 سه تار و 1 کمانچه را تمرین نمود و کنسرتهایی را در شیراز و تهران برگزار نمود.  
  10. 1385: به عنوان نوازنده ی تار و سرپرست گروه – اجرا در تالار فردوسی دانشگاه تهران – مجید رهنما : نی ، سعید جلالیان : تنبک ، امیر زندی : ویلن و آواز ، حسین قاسم پور: سنتور.
  11. بهمن 1386: به عنوان سرپرست گروه و نوازنده تار ، با همراهی تنبک : علی اکبر خادم و آواز علی امیر قاسمی کنسرتهایی را در کنسرواتوار تفلیس و دانشگاه تکنیک تفلیس اجرا نمود.
  12. بهمن 1390 : به عنوان سرپرست گروه و نوازنده تار ( با همراهی نی : مجید رهنما ،بربت: بهزاد انصاری،آواز : رضا احمدی) کنسرتهایی را در موسسه ملی تحقیقات آتن و هتل پلازای آتن برگزار نمود.
  13. مرداد 1388 – دونوازی تار و تنبک – همراه با ایمان ملکی – ارگ گوگد – گلپایگان – اصفهان
  14. 28 دی 1391 : به عنوان سرپرست گروه و نوازنده تار ( با همراهی کمانچه : ایمان ملکی ، بربت : آریا لطیف پور، آواز : محمود صفی زاده ، تنبک : فواد الهی قمشه ای ) – اجرا در تالار مجموعه فرهنگی برج آزادی – تهران – ایران
  15. 01/06/1393 : به عنوان سرپرست گروه ونوازنده تار ( باهمراهی : کمانچه : ایمان ملکی ، آواز : احسان جاودانی ، تنبک : رضا منصوری ) – دستگاه سه گاه – کنسرت در تالار باشگاه صدف نیروی دریایی – مراسم روز پزشک – با حضور فرمانده ی نیروی زمینی
  16.  

مجموعه آثار :

الف -  آوانگاری و ثبت موسیقی به خط نت :

 

آوانگاری 1 – آواز عراق ماهور

اثر آقاحسینقلی با تار نواخته شده در صفحه – ماهور fa

 

آ وانگاری 2 -  تمرین دشتی

اثر محمدرضا ابراهیمی  - برای تار و سه تار – دشتی mi, la   

 

آوانگاری 3- تصنیف  اندک اندک

 اثر شهرام ناظری – بیات ترک  do  -  13/11/1380

 

آوانگاری 4 -  تصنیف سپیده

اثر محمد رضا لطفی – ماهور fa   

 

آوانگاری 5-  تصنیف فلک

اثر حسین علیزاده -  مقام داد و بیداد re  -  تصنیف برای چهار خواننده -  26/5/1380

 

آوانگاری 6-  سایه روشن

اثر داریوش طلایی – دشتی  la  -  قطعه ای برای تار – بهار 79

 

آوانگاری 7 – درآمد ابوعطا

اثر داریوش طلایی – ابوعطا  sol  -  قطعه ای برای تار – بهار 79

 

آوانگاری  8 -  درآمد و نیشابورک نوا

اثر داریوش طلایی –  نوا sol  -  قطعه ای برای تار – 28/2/1379

 

آوانگاری 9 -  تمرین گام

اثر حسین علیزاده و کیوان ساکت –  ماهور do  و شور sol   -  برای تار و سه تار

 

آوانگاری 10 – تصنیف بیات شیراز

قدیمی ترکی – نت شده از اجرای غلامحسین بیگجه خانی – بیات شیراز  la   - مرداد 1381

 

آوانگاری 11-  تصنیف دل شدگان

اثر حسین علیزاده – عراق ماهور – ماهور  fa  - 9/5/1379

 

آوانگاری 12- هشتی افشار

اثر حسین علیزاده – افشاری   do  - قطعه ای برای تار – 10/5/1380

  1. نام این قطعه توسط نیما فریدونی به استاد پیشنهاد شد و ایشان پذیرفتند .
  2. این قطعه در روز 10/5/1380 ساخته و تدریس شده است .

 

آوانگاری 13-  بداهه نوازی براساس نغمه مخالف سه گاه

اثر حسین علیزاده – سه گاه lap  - 2/3/1379

  1. این بداهه نوازی در کلاس استاد صورت گرفته است .

 

آوانگاری 14-  مضراب راست کنده دو چپ

اثر حسین علیزاده – سه گاه lap  -    

  1. این بداهه نوازی در کلاس استاد صورت گرفته است .

 

آوانگاری 15- قطعه ای بر اساس پیش زنگوله سه گاه

اثر حسین علیزاده – سه گاه lap– 30/3/1379

 

آوانگاری  16 -  رنگ شهرآشوب سه گاه

اثر حسین علیزاده – سه گاه lap

 

آوانگاری  17 -  رنگ نوا

اثر حسین علیزاده – نوا fa - 

 

آوانگاری 18-  رنگ نوا

اثر حسین علیزاده – نوا  do

 

آوانگاری 19- تصنیف کاروان شهید

محمد رضا لطفی – همایون Rep 

 

ب -  تنظیم قطعات سازندگان مختلف :

 

تن . 1 –  سرور ( هفت ضربی چهارگاه  )

اثر : حسین علیزاده  -  چهارگاه do  -   تنظیم برای تار و سنتور و عود و تارباس و نی و کمانچه – 24/2/1380

 

تن. 2 –  قطعه ای بر اساس پیش زنگوله چهارگاه

اثر حسین علیزاده – چهارگاه   do - تنظیم برای تار و سنتور و عود و تارباس و نی و کمانچه و آواز –  بهار  1380

 

تن .3 –  ضربی همایون

اثر محمد تقی حسینی – همایون جدید(فا) – تنظیم برای سه خط

 

تن . 4 -  تصنیف  ای ساربان

اثر فردیس فیض بخش -  شوشتری do  - تنظیم برای تار و سنتور و عود و تارباس و نی و کمانچه و آواز – 15/6/1380

 

 تن.  5 -   بیداد

اثر پرویز مشکاتیان – بیداد re – تنظیم برای تار – 16/5/1380

 

تن. 6-  تصنیف فلک

اثر حسین علیزاده -  مقام داد و بیداد re  -  تنظیم  برای 1 خواننده –  27/4/1379

 

تن . 7 -  قطعه ای بر اساس پیش زنگوله چهارگاه

اثر حسین علیزاده – چهارگاه   do - تنظیم برای تارو آ.واز

 

 

تن . 8 –  رنگ دشتی

اثر محمد تقی حسینی -  دشتی Re  -  تنظیم برای 3خط مضرابی ، مضرابی بم ، کششی -  6/6/1381

 

 

 

ج   آثار شخصی :

 

کار 1 -  کبود اورنگ بهار

قطعه ای برای تار –  دو مینور – تقدیم به استاد حسین علیزاده – 1376

 

کار 2 –  رویا

قطعه ای با فرم تصنیف بر اساس شعر رویای فروغ فرخزاد -  بیات اصفهان sol -   به یاد فروغ فرخزاد -  فروردین 1377

 

کار 3 -  پوزش

قطعه ای با الهام از فرم تصنیف و چهار مضراب – نهفت نوا با پرده گردانی – برای پوزش از محضر استاد حسین علیزاده -   24/12/1377

 

کار 4-   دوست داشتن عیب نیست ! ( چهار مضراب ماهور )

قطعه ای با ریتم های ترکیبی و مختلط با الهام از فرم چهارمضراب  برای تار – ماهور do -  هدیه ای به صبا نصیری – 2/8/1378

 

کار 5 -  مرثیه ( آ )

قطعه ای با الهام از فرم تصنیف برای سنتور و تار و آواز  – دشتی re -  بر اساس شعری از ابوسعید ابی الخیر – هدیه ای برای دکتر آذین موحد -  16/9/ 1378

 

کار 6-   چیزی در حجاز

قطعه ای با الهام از فرم پیش درآمد برای تار  – حجاز ابوعطا  do– برای نورالدین تقی زاده – 3/10/1378

 

کار 7 -  مقدمه اصفهان

قطعه ای آوازی برای تار – بیات اصفهان do -  هدیه ای به سارا ثروتی – 23/2/1380

 

کار 8 – رنگ افشاری

رنگی برای تار و سه تار – افشاری do با پرده گردانی به افشاری sol و بیات تر.ک do– هدیه ای برای فردیس فیض بخش -  اردیبهشت 1380

 

کار 9 – که عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکلها ( آ )

قطعه ای برای سنتور و تار و کمانچه و نی -  چهارگاه do  - هدیه ای برای اشکان سیگارچی – اردیبهشت   1380

 

کار 10- که عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکلها ( ب )

تنظیم کار 9 برای تار – چهارگاه do  - 1381

 

کار 11-  مرثیه ( ب )

قطعه ای براساس کار 5 برای دو سه تار و کمانچه و آواز -  دشتی re  - 10/2/1381

 

کار 12- مرثیه ( پ )

قطعه ای براساس کار 5 و 11 برای سنتور ،  3 تار ، رباب ، عود ، بم تار ، قیچک آلتو ، 2 کمانچه  ، آواز ،  تنبک،  نی که به عنوان پایان نامه دوره کارشناسی ارایه شد .  - دشتی re  -  هدیه ای برای علی ساجدی صبا

 

کار 13- چهارمضراب دشتی ( آ )

قطعه ای براساس کار 4 برای دو سه تار و کمانچه – دشتی re–  مرداد 1381- هدیه ای برای مریم اسماعیلی ها

 

 

کار 14- چهارمضراب دشتی ( ب ) 

قطعه ای براساس کار 13 برای  5 خط مضرابی 1 ، مضرابی 2 ، مضرابی بم ، کششی ، تنبک  – دشتی re–  مرداد 1381- هدیه ای برای ارشد تهماسبی

 

 

کار 15-  چهارمضراب دشتی (پ) 

قطعه ای براساس کار 13 برای تار تنها -  دشتی re–  شهریور  1381

 

کار 16- خواب

قطعه ای برای پیانو –C– جولای 2005- هدیه ای به هاسمیک آریان کوچک

 

کار 17 – شیراز

قطعه ای برای پیانو- جولای 2005

فعالیت های تکنوازی :

  1. در قالب کنسرتهای تجربی ، برنامه های مختلف و... در سالن آوینی دانشکده هنرهای زیبا و  دانشکده های دانشگاه تهران ، خوابگاه دختران و خوابگاه متاهلین دانشگاه تهران ،  دبستان شهید علی پور و...
  2. روسیه – مسکو- خانه ی نقاشان روسیه - با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در مسکو (با حضور سفیر وقت آقای انصاری و چند تن از موسیقیدانان روسیه از جمله خانم ها : گیولتگین شمیلی و تامیلا جانی زاده)– در دستگاه شور -به همراهی آواز حسین نورشرق- ژوئن 2005
  3. روسیه –جمهوری تاتارستان- قازان- موزه ی ملی قازان(هفته ی فرهنگی ایران در مسکو) – با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در مسکو – به مدت 4 روز – بداهه نوازی در دستگاه ها و آوازهای مختلف – 5 سپتامبر 2005 تا 9 سپتامبر 2005

تاریخ آغاز تدریس تار و سه تار : سال 1377

مکان های تدریس:

  1. کارگاه موسیقی هوربانگ ( کلاس شخصی) : واقع در کوی دلپسند شماره 6 تهران ( از سال 1377تا 1384)
  2. کاخ نیاوران- کلاسهای آزاد هنر- ( از 18/10/1379- تا مهر ماه  1381) - ترک تدریس در این مجموعه به دلیل بی ثمر بودن کار تدریس از مهرماه 1381 و دعوت از دوست هنرمند آقای محمد تقی حسینی برای ادامه کار (در مدت تدریس در این مجموعه حتا یک نفر هنرجوی خوب تربیت نشد که توانسته باشد دوره ی ابتدایی را به اتمام برساند.)
  3. گروه موسیقی دانشکده ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران: به دانشجویان رشته های مختلف  ( از سال 1378 تا 1379)- ( که تا سال 1379 بیشتر ادامه نداشت . به دلیل اینکه محیط برای آموزش مناسب نبود . )
  4. کلاسهای اداره ی فرهنگی و فوق برنامه ی دانشگاه علوم پزشکی تهران : خیابان قدس ( از نیمه ی دیماه 1380تا مهرماه 1381)- ترک تدریس در این مجموعه به دلیل عدم حاکمیت فرهنگی در آن و شکل بازاری پیدا کردن کلاسها از شهریور 1381و دعوت از یکی از شاگردان دوره ی عالی خود به نام شاهرخ  شیران جهت تدریس ( اما بعدا  به دلایلی به جای ایشان  از سید محمد تقی حسینی درخواست نمود.) 
  5. کنسرواتوار موسیقی چایکوفسکی مسکو (روسیه) – دپارتمان موسیقی خارجی – زیر نظر خانم مارگاریتا کاراتگینا – آموزش موسیقی ایرانی و ردیف ایرانی و ساختار دانگ ها به دانشجویان رشته اتنوموزیکولوژی – سال 2005 میلادی
  6. آموزشگاه موسیقی چگک  (به مدیریت نیما فریدونی ) : واقع در تهران خیابان امیرنیا ، ساختمان شقایق واحد 10(سال 1384)
  7. آموزشگاه موسیقی طرب ( به مدیریت مشترک نیما فریدونی و علی غفاری ) : واقع در تهران خیابان امیرنیا، ساختمان شقایق واحد 10 (از سال 1385 تا 1386)
  8. آموزشگاه موسیقی نیما فریدونی : واقع در تهران ، خیابان دولت ، نبش کوچه نوباوه ، پلاک 14 واحد 3 ( 1386)
  9. آموزشگاه موسیقی نیما فریدونی : واقع در تهران ، خیابان دولت ، شماره 37 واحد 2 ( از 1387 تا 1391(
  10. آموزشگاه موسیقی نیما فریدونی : واقع در تهران ، میدان بهشتی ، خیابان ابوالحسنی ، شماره 18 واحد 3 ( از 1387 تا کنون )
  11. آموزشگاه موسیقی آوای همنواز : واقع در تهران ، خیابان اختیاریه جنوبی ، کوچه نگار ، ساختمان شماره 2 ، واحد 19
  12. آموزشگاه موسیقی آوای همنواز : واقع در تهران ، خیابان دولت ، خیابان مفاخری ، کوچه نورس ، بن بست آزادی شماره 6 – از دی ماه 1393

 

تعداد هنرجویان: تا سال 1392 : تعداد500 نفر

روش تدریس :   

  1. برای هنرجویان مبتدی با  کتاب -  نواختن جزء به جزء درسها برای هنرجو و تکرار آن توسط ایشان در هر جلسه و توضیحات کامل هر درس . در کلاس ها بنا به ضرورت روش های بداهه نوازی بر پایه گوشه ها همچنین بداهه نوازی در وزن های مختلف بیان می شود . و در باره ارتباط گوشه ها و تئوری و دانگ شناسی موسیقی ایرانی مطالبی گفته می شود .
  2. روش سینه به سینه برای شاگران دوره متوسطه و بالاتر با بهره گیری از کتاب و نوار .
  3. تغییر بیان ، رپرتوار آموزشی ، مقدار درس و ... با توجه به روحیات هر هنر جو .
  • برای نخستین بار سیستم دقیقی را برای کنترل و ارزشیابی هنرجویان و نمودار پیشرفت آنها تهیه نمود . برای هر هنرجو در هر ترم برگه ایست که رخداد های هرجلسه در آن یادداشت می گردد .
  • در مرداد سال 1381 لیستی را با توجه به تجربیات شخصی به عنوان رپرتوار آموزشی تار و سه تار تهیه  کرد که برای تربیت هنرجویان در چهار دوره ی ابتدایی ، متوسطه ، عالی و ممتاز لازم و کافی است .  این رپرتوار ضمن ترتیب کردن درسها و قطعات، سیر پیشرفت هنرجویان را نمایان می کند . در دوره ی ابتدایی قطعات کتاب دستور سه تار حسین علیزاده و 28 قطعه و تصنیف درنظر گرفته شده است . در دوره ی متوسطه قطعات درویش خان ، ردیف میرزا عبدالله ، کتاب دوره ی متوسطه دستور تار و سه تار حسین علیزاده و جزوه های هم ساز تنظیم شده است . در دوره ی عالی ردیف دوره عالی شهنازی ، ده قطعه های حسین علیزاده و یک سری قطعات سازی در نظر گرفته شده است و در نهایت برای دوره ی ممتاز ردیف آوازی عبدالله دوامی تدریس می گردد.

شهریه ی کلاسها : 

  1. کلاس شخصی: 
    • در ابتدای کار هر جلسه ی نیم ساعته 10000 ریال ( هر ترم 120000 ریال )
    • هر  جلسه ی 45 دقیقه تا یک ساعته 12500 ریال( هر ترم 150000 ریال )
    • هر جلسه ی 45 دقیقه تا یک ساعته  15000 ریال( هر ترم 180000 ریال )
    • هر جلسه ی 45 دقیقه تا یک ساعته  20000 ریال ( هر ترم 240000 ریال )      
    • از سال 1381 هر جلسه ی45 دقیقه تا یک ساعته  25000 ریال ( هر ترم 300000 ریال )
    • از تیر 1381   هر جلسه ی 45 دقیقه تا یک ساعته  35000 ریال ( هر ترم 420000 ریال )
    • از مهر 1381  هر جلسه ی 45 دقیقه تا یک ساعته  50000 ریال ( هر ترم 600000 ریال )
    • از آذر 1382 هر جلسه ی 45 دقیقه برای دوره ی ابتدایی 50000 ریال ، دوره ی متوسطه 60000 ریال ، دوره ی عالی 70000 ریال و دوره ی ممتاز 80000 ریال
    • از دی 1383 هر جلسه 15 دقیقه برای دوره ی ابتدایی 25000 ریال ، دوره ی متوسطه 3000 ریال، دوره ی عالی 3500 ریال و دوره ی متوسطه 4000 ریال که هنرجویان زمان مورد نیاز خود برای کلاس را به هنرآموز اعلام می کنند.
  2. دانشگاه تهران: در ابتدای کار برای دانشجویان رایگان و سپس هر جلسه ی نیم ساعته 5000 ریال
  3. کاخ نیاوران : دریافتی مجموعه از هنرجویان به ازای 12 جلسه 180000 ریال و دریافتی هنرآموزان از مجموعه به ازای نیم ساعت یا 20 دقیقه تدریس به هر هنرجو حدود 9000 ریال ( حدود 110000 ریال به ازای 12 جلسه )
  4. کلاسهای اداره فرهنگی و فوق برنامه دانشگاه علوم پزشکی تهران :
    • ترم اول ( زمستان 1380)  :  دریافتی مجموعه از هنرجویان به ازای 8 جلسه 45000 ریال و دریافتی من از مجموعه به ازای 15 دقیقه  تدریس به هر هنرجو 3750 ریال ( 30000 ریال به ازای 8 جلسه )
    • ترم دوم  ( بهار 1381) :    دریافتی مجموعه از هنرجویان به ازای 8 جلسه 6000 ریال و دریافتی من از مجموعه به ازای 15 دقیقه  تدریس به هر هنرجو 5000 ریال ( 40000 ریال به ازای 8 جلسه )                                                                                                                                                                                                                  
  5. کلاس شخصی او که در پاسدارن تهران واقع بود ، رسما از مهرماه 1381 به نام کارگاه موسیقی هوربانگ  نامگذاری شد  و از دی ماه 1383 با جدایی از گروه موسیقی هوربانگ ، این نام را از کارگاه خود برداشت. این کلاسها تا سفر به مسکو برای ادامه ی تحصیل در کنسرواتوار دولتی شهر مسکو به نام پیتر ایلیچ چایکوفسکی در تابستان سال 1384 برابر با می 2005 میلادی ادامه داشت. (دو جلسه از این کلاس ها به لطف وحید قربانی در طبقه ی پایین منزل او در شهرک نفت تهران تشکیل گردید.)
  • کلاس شخصی او جدی ترین و پر بار ترین و مثبت ترین کلاسهای او است . گاه هنرجویانی بدون پرداخت شهریه از کلاسهای او استفاده کرده اند و می کنند . و در آیین نامه تیرماه 1381 آمده است :

مبلغ فوق ارزشی است که هنرآموز برای کلاسها تعیین نموده است . او شهریه کلاس را حرمت  آن می داند ،  به هر روش و مقدار که باشد . بنا براین مرسوم این بوده و خواهد بود که هنر جویان بنا به قیاس ارزش کلاس را   تعیین نموده - بیش و کم -  بنا به وسع خود پرداخت نموده و از این بابت نگران نباشند .

  • یک یا چند جلسه از جلسات کلاس برای هنرجویان منظم و ممتاز هر ترم به صورت رایگان ارائه می شود . نخستین فردی که این رتبه را کسب نمود مانی کاکاوند بود .
  • آموزشگاهها به دلایل مختلف توان تربیت هنرجویان را از نیمه ی دوره یمتوسطه سخت می نمایند . به همین دلیل تصمیم گرفت تا جایی که بتواند از تدریس در این مکانها خودداری نماید . از این رو دعوت آرش نقوی دبیر کانون موسیقی دانشگاه شهید عباسپور مبنی بر تدریس موسیقی در آن دانشگاه و احمد امیر فخریان مبنی بر تدریس ساز در آموزشگاه  تازه  تاسیسش در دامغان و همچنین معصومه پاچیده مسوول کلاسهای فوق برنامه ی دانشگاه تهران مبنی بر تدریس ساز در آن کلاسها را نپذیرفت .  
  • برنامه ای  که برای کلاسهای دسته جمعی مد نظراو  است بدین شرح است :
    1. هردو هفته 1 بار تشکیل شوند .
    2. برنامه تمرین گروهی 5/1 ساعت
    3. برنامه دوره ی ردیف 1 ساعت
    4. برنامه نواختن قطعات سنتی یک خطی با هم 1 ساعت
    5. کنسرت ( یا پژوهش ) هنرجویان از 10 دقیقه تا نیم ساعت
    6. ایجاد صندوق برای پرداخت شهریه و حق عضویت این کلاسها و استفاده برای وام دادن به اعضاء و تهیه آرشیو برای کلاس، مایحتاج و هزینه های مختلف
    7. ایجاد تجربه ی آهنگسازی در بین هنر جویان
    8. گسترش تحقیقات و پژوهش ها
    9. دعوت خانواده ها برای دیدن کنسرت ها و فروش بلیط
  • کار صدابرداری و تجربه هایی در محور آن : از شهریور ماه 1381 .
  • جدولی را در اسفند 1381 به نام جدول پیگیری تمرینات تار و سه تار ایجاد نمود که برنامه ی تمرین خود را منظم نماید.
  • جداولی را به عنوان جدول مشخصات قطعه ی صدابرداری شده و جزییات ضبط برای صدابراریها تهیه کرد .  

آثار تکنوازی ضبط شده:

  1. کتاب دوم دستور مقدماتی تار و سه تار هنرستان ملی – روح اله خالقی – اجرا با سه تار : نیما فریدونی – یک لوح فشرده ( به سفارش انتشارات سرود – شهریور 1393)- استودیو آوای همنواز آریا – صدابردار : ایمان ملکی – میکس : امیر صابونچی – مسترینگ : نیما فریدونی
  2. کتاب دوم دستور مقدماتی تار و سه تار هنرستان ملی – روح اله خالقی – اجرا با سه تار : نیما فریدونی – یک لوح فشرده ( به سفارش انتشارات سرود – مرداد 1393)- استودیو آوای همنواز آریا – صدابردار : ایمان ملکی – میکس : امیر صابونچی – مسترینگ : نیما فریدونی
  3. کتاب اول  دستور مقدماتی تار و سه تار هنرستان ملی – روح اله خالقی – اجرا با تار : نیما فریدونی – یک لوح فشرده ( به سفارش انتشارات سرود – تیر 1393)- استودیو آوای همنواز آریا – صدابردار : ایمان ملکی – میکس : امیر صابونچی – مسترینگ : نیما فریدونی
  4. کتاب اول  دستور مقدماتی تار و سه تار هنرستان ملی – روح اله خالقی – اجرا با سه تار : نیما فریدونی – یک لوح فشرده ( به سفارش انتشارات سرود – تیر 1393)- استودیو آوای همنواز آریا – صدابردار : ایمان ملکی – میکس : امیر صابونچی – مسترینگ : نیما فریدونی
  5. کتاب اول آموزش سه تار – جلال ذوالفنون – سه تار : نیما فریدونی – یک لوح فشرده ( به سفارش علیرضا صیاد ) – استودیو آوای همنواز ( 1390)
  6. جواب آواز عبدالله دوامی (اجرای کامل ردیف عبدالله دوامی) ویرایش دوم  - نوشته ی : نیما فریدونی – اجرا با سه تار : نیما فریدونی- در سه لوح فشرده- استودیو آوای همنواز آریا- ( انتشار یافته توسط موسسه ی آوای همنواز )-1388
  7. جواب آواز عبدالله دوامی (اجرای کامل ردیف عبدالله دوامی) ویرایش دوم  - نوشته ی : نیما فریدونی – اجرا با تار : نیما فریدونی- در سه لوح فشرده- استودیو آوای همنواز آریا- ( انتشار یافته توسط موسسه ی آوای همنواز )-1388
  8. دستور ابتدایی سه تار – حسین علیزاده –  اجرا با سه تار : نیما فریدونی- در دو لوح فشرده (2سی دی)- استودیو هوربانگ – بهار 1382
  9. دستور ابتدایی سه تار – حسین علیزاده – اجرا با تار : نیما فریدونی - در دو لوح فشرده- استودیو هوربانگ- بهار 1382
  10. تصانیف و قطعات دوره ابتدایی  - اجرا با تار : نیما فریدونی - در یک لوح فشرده- استودیو هوربانگ-خرداد 1382
  11. تصانیف و قطعات دوره ابتدایی  - اجرا با سه تار : نیما فریدونی- در یک لوح فشرده- استودیو هوربانگ- خرداد 1382
  12. دستورمتوسطه ی تار و سه تار– حسین علیزاده - اجرا با تار : نیما فریدونی- در سه لوح فشرده- استودیو هوربانگ-فروردین 1383
  13. دستورمتوسطه ی تار و سه تار– حسین علیزاده - اجرا با سه تار : نیما فریدونی- در سه لوح فشرده- استودیو هوربانگ-فروردین 1383
  14. جواب آواز عبدالله دوامی (اجرای کامل ردیف عبدالله دوامی)- نوشته ی : نیما فریدونی – اجرا با سه تار : نیما فریدونی- در سه لوح فشرده- استودیو هوربانگ- ( انتشار یافته توسط انتشارات پارت)-ویرایش 1- 1384 خورشیدی
  15. جواب آواز عبدالله دوامی(اجرای کامل ردیف عبدالله دوامی)- نوشته ی : نیما فریدونی – اجرا با تار : نیما فریدونی- در سه لوح فشرده- استودیو هوربانگ - ( انتشار یافته توسط انتشارات پارت)- ویرایش 1- 1384 خورشیدی
  16. مجموعه هم سازها ( 49 قطعه ی قدیمی برای تار وسه تار ) – به کوشش محمد رضا ابراهیمی و علی صمد پور – اجرا با تار: نیما فریدونی-در سه لوح فشرده- استودیو هوربانگ - 1383
  17. مجموعه هم سازها ( 49 قطعه ی قدیمی برای تار وسه تار ) – به کوشش محمد رضا ابراهیمی و علی صمد پور – اجرا با سه تار: نیما فریدونی- در سه لوح فشرده- استودیو هوربانگ - 1383
  18. همنوازی سه تار در دستگاه نوا : حوالی 1374 – صدابردار : توماج ( مزدک) احمدی
  • همچنین یک سی دی از اجرای بخشی از هنرآموزان نیما فریدونی زیر نظر او تهیه گردید: سالنامه هنرجویان هوربانگ ، ویژه تار و سه تار – به کوشش نیما فریدونی - استودیو هوربانگ

در مورد نیما فریدونی در مجلات یا روزنامه ها  : 

  1. روزنامه جام جم – شنبه 03/08/1393- صفحه 8 ( موسیقی ) – نقدی برآلبوم جواب آواز دوامی اجرا با تار نیما فریدونی – نوشته : گلنوش ملایری
  2. مصاحبه با نیما فریدونی در مجله ی کتاب هفته - عنوان: پرهیز از پیچیده گویی : گفت و گو با نیما فریدونی ، نویسنده و نوازنده / سمیه قاضی زاده
  3. در کتاب سال موسیقی  1394 ( سالنامه موسیقی ) – نوشته ی حمیدرضا عاطفی – سالروز تولد نیما فریدونی ثبت گردید.

 

کتاب ها  :

  1. کتاب جواب آواز عبدالله دوامی– ( پایان نگارش : آبان 1383) - تهران – انتشارات پارت – زمستان 1384
  2.  تجزیه و تحلیل ردیف آوازی استاد عبدالله دوامی – ( پایان نگارش : آبان 1383)- تهران – انتشارات پارت – زمستان 1384
  3. هفتاهنگ 1 – 7 قطعه برای تار و سه تار – تهران - انتشارات پارت - 1386
  4. پروژه ای را با هدف آنالیز  و تلخیص به روش علمی ردیف میرزا عبدالله، شیوه ی بداهه نوازی براساس ردیف  و تدوین تئوری جامع موسیقی ایرانی از تابستان سال 1381 آغاز نموده و در دست تدوین است.
  5. در حال تدوین و نگارش دوره چهار جلدی دستور دوتار خراسان با همکاری سعید تهرانی زاده می باشد.

مقالات موسیقی :

  1. ردیف آوازی عبدالله دوامی – منتشر شده در فصلنامه ی موسیقی کرشمه سال اول شماره 1- تابستان 1383

مقالات طنز موسیقایی:

  1. شرح احوالات یک موسیقاجو – منتشر شده در فصلنامه موسیقی ماهور سال اول شماره 4 – تابستان 1378 – تهران
  2. اندر قضایای موزیک مدنی – منتشر شده در فصلنامه موسقی ماهور سال دوم  شماره 8 – تابستان 1379 – تهران

آثار ضبط شده گروهی و ارکستری ( آهنگساز : نیما فریدونی )  :

  1. قطعه ی بم  : اجرا گروه هوربانگ – حوالی سال 1381- استودیو خصوصی گروه هوربانگ – ( تار : نیما فریدونی ، کمانچه آلتو : محمد باقر زینالی ، نی : مجید رهنما)
  2. قطعه ی مرثیه : اجرا گروه هوربانگ – حوالی سال 1381 – استودیو خصوصی گروه هوربانگ – این قطعه دوبار و هر بار بخشی از کل اثر ضبط گردید.
  3. قطعه ی که عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکلها – حوالی سال 1380 – یک بار دراستودیو درویش خان مرکز حفظ و اشاعه موسیقی ایران و بار دوم  استودیو خصوصی گروه هوربانگ
  4. چهارمضراب دشتی : اجرا گروه هوربانگ – حوالی سال 1381 – استودیو خصوصی گروه هوربانگ
  5. دو نوازی همایون : اجرا با تار : نیما فریدونی و سید محمد تقی حسینی – حوالی سال 1382- استودیو خصوصی گروه هوربانگ

همکاری در تهیه ی کتاب های موسیقی :

  1. ویرایش کتاب آموزش ویلن ( ویژه ی کودکان ) – نوشته ی ایمان ملکی – انتشارات سرود - 1393
  2. ویرایش کتاب آموزش دف – نوشته ی ایمان ملکی – انتشارات فرهنگ و هنر - 1393
  3. در تابستان 1379 به دعوت استاد حسین علیزاده در تصحیح کتاب دوره ی متوسطه ی دستور  تارو سه تار  ایشان با فریبرز عزیزی همکاری نمود و تلاشهای جدی و بی دریغ او موجب تحسین آن گرانقدر شد و در مقدمه ی کتاب آن را کتبا اظهار نمود.
  4. آوانویسی رایانه ای کتاب ردیف میرزا عبدالله برای سنتور – نوشته ی : شهاب منا – به سفارش انتشارات ماهور – سیما فریدونی در انجام این کار همکاری شایانی نموده است.- 1382
  5. آوانویسی رایانه ای کتاب دستور دوتار – نوشته ی : نبی احمدی  – به سفارش :  انتشارات سرود – 1384
  6. آوانویسی رایانه ای کتاب نغمه های مازندران – نوشته ی : نبی احمدی  –به سفارش :  انتشارات سرود – 1384
  7. آوانویسی رایانه ای کتاب ردیف میرزاحسینقلی – نوشته ی : نبی احمدی  –به سفارش :  انتشارات سرود – (باهمکاری سیما فریدونی ) 1384

 

همکاری در ضبط آلبوم ها و قطعات موسیقی

  1. آهنگ بوی عیدی ، خواننده : پیمان ملکی ، تنظیم : امیر صابونچی ، تار : نیما فریدونی – اسفند 1393
  2. قطعه ی ایران ، خواننده : وحید فرخیان نژاد ، تنظیم : ایمان ملکی - به عنوان نوازنده ی عود و میکس و مسترینگ – اسفند 1393
  3. قطعه دل غافل، خواننده : محمد رضا عیوق ، به عنوان صدابردار و میکس و مسترینگ -دی ماه 1393 
  4. آلبوم تکنوازی تار – بهاره فیاضی – به عنوان صدابردار ، میکس و مستر- 1393
  5. قطعه آرزوها ، خواننده : محمد رضا عیوق ، به عنوان صدابردار و میکس و مسترینگ -دی ماه 1393 
  6. آهنگ باهم – خواننده : نادر تجلی – به عنوان نوازنده سه تار – آوای همنواز – آبان 1393
  7. آلبوم موسیقی بختیاری چی نها – خواننده : رضا احمدی – به عنوان تنظیم کننده و نوازنده تار و سه تار و بم تار – آوای همنواز – مهر 1393
  8. بداهه نوازی در دستگاه همایون – خواننده : ماه رو ( مهری صفرزاده) – به عنوان نوازنده تار- تیر 1393
  9. قطعه انتظار ، خواننده : جعفر تندروان ، به عنوان نوازنده سه تار –شهریور 1393
  10. قطعه پیر میشم ، خواننده : امیر محسن ستوده ، به عنوان صدابردار و نوازنده ی دیوان-1393
  11. قطعه ی شبهای بارونی ، خواننده : امیر محسن ستوده ، به عنوان صدابردار و نوازنده ی سه تار -1392
  12. قطعه شب چهارشنبه سوری ، خواننده: محمدرضا عیوق ، به عنوان صدابردار و میکس و مستر-1393
  13. قطعه دل دیوانه ، خواننده : محمد رضا عیوق ، به عنوان صدابردار-1393 
  14. آلبوم ببار، خواننده : نادر تجلی ، به عنوان صدابردار و میکس و مستر و نوازنده ی سه تار ( در آهنگ وحدت)-1391 تا 1393
  15. آلبوم جاده ی ناتمام ، خواننده : علیرضا صیاد ، به عنوان صدابردار و میکس و مستر و نوازنده تار و سه تار  و دیوان -1390
  16. آلبوم غم عشق ،خواننده : محمدعلی قدمی ، به عنوان صدابردار ، میکس و مستر ، نوازنده ی تار و سه تار و بم تار -1390تا 1392
  17. آلبوم عاشق تنها ، خواننده : محمدعلی قدمی ، به عنوان صدابردار ، میکس و مستر ، نوازنده ی تار و سه تار و بم تار -1390تا 1392
  18. آلبوم ردیف های استاد مهرتاش ، خواننده : داود فیاضی ، تار و سه تار: بهاره فیاضی ، به عنوان ناظر ضبط ، صدابردار و میکس و مستر - 1389 تا 1393
  19. آهنگ  تو چه پاک و پر غروری ، خواننده : مصطفی مرتضوی ، به عنوان صدابردار ، میکس و مستر - شهریور 1393
  20. آلبوم چه می شد ، خواننده : هاتف اسلامی شرار ، به عنوان صدابردا ، نوازنده تار و میکس و مستر – 1393
  21. آهنگ تا نیایش، خواننده : مهدی مدرس ، به عنوان نوازنده تار و سه تار –مرداد  1393
  22. آلبوم یه قدم من یه قدم تو ، خواننده : فرزین نیازخانی ، به عنوان نوازنده تار و میکس و مستر- 1390

 

 


نظرات

نکته :
- نظرات شما ممکن است پس از تائید مدیر نمایان شود.
- لطفا از زبان پارسی برای نظر دادن استفاده کنید


  1. نظر فرزاد دادفر عزیز :

    سلام و عرض تشکر فراوان از جناب استاد فریدونی و سایر همکاران محترم.

    و پاسخ مدیر :

    درود بر شما. سپاس فراوان از لطف شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

CAPTCHA Image Reload Image