رضا والی در سال 1331 در قزوین متولد و با تحصیل در رشته موسیقی از هنرستان موسیقی فارغ‌التحصیل و در سال 1351 با عزیمت به اتریش در آکادمی موسیقی وین مشغول به تحصیل در رشته موسیقی و آهنگسازی شد. او در سال 1363 در رشته تئوری و آهنگسازی از دانشگاه پیتسبرگ مدرک د 0

رضا والی در سال 1331 در قزوین متولد و با تحصیل در رشته موسیقی از هنرستان موسیقی فارغ‌التحصیل و در سال 1351 با عزیمت به اتریش در آکادمی موسیقی وین مشغول به تحصیل در رشته موسیقی و آهنگسازی شد. او در سال 1363 در رشته تئوری و آهنگسازی از دانشگاه پیتسبرگ مدرک د

رضا والی در سال 1331 در قزوین متولد و با تحصیل در رشته موسیقی از هنرستان موسیقی فارغ‌التحصیل و در سال 1351 با عزیمت به اتریش در آکادمی موسیقی وین مشغول به تحصیل در رشته موسیقی و آهنگسازی شد. او در سال 1363 در رشته تئوری و آهنگسازی از دانشگاه پیتسبرگ مدرک دکترا (PHP) گرفت و اکنون عضو هیئت علمی گروه موسیقی دانشگاه پیتسبرگ پنسیلوانیا است. آثار والی شامل قطعاتی برای ارکسترهای بزرگ، کوارتت زهی، پیانو و آواز، موسیقی الکترونیکی و رایانه‌ای، و موسیقی مجلسی است. جایزه‌ی افتخاری وزارت فرهنگ و هنر اتریش، دو جایزه اندرو دبلیو ملون فلوشیپ(1) ، جوایزی از شورای هنر پنسیلوانیا و بورس‌هایی از گروه هنری کرونوس کوارتت(2) گروه موسیقی نو پیتسبرگ و فیلارمونیک شمال‌شرقی پنسیلوانیا از یادبودها و جوایزی هستند که او تاکنون دریافت کرده است. در دسامبر 1991 بنگاه فرهنگی پیتسبرگ، او را به عنوان پدیده‌ی برجسته هنری معرفی کرد و جایزه دستاورد خلاق را به او داد. دیوید استاک(3)، آهنگساز و منتقد عقیده دارد رضا والی پس از بارتوک یکی از موفق‌ترین آهنگسازانی است که توانسته موسیقی محلی را با موسیقی کلاسیک غربی به شیوه‌ای بی‌نظیر و با همان جذابیت آثار اصلی تلفیق کند. آثار والی تاکنون در بسیاری از کشورهای آمریکا، اروپا، آمریکای جنوبی و استرالیا اجرا شده و تحسین منتقدان را برانگیخته است. نخستین کوارتت زهی او برای اولین‌بار به وسیله‌ی گروه کوارتت کرونوس اجرا شد و روزنامه لوس‌آنجلس تایمز با اطلاق صفاتی چون مصمم، مستدل و دراماتیک پرشور، آن را تحسین کرد. رضا والی از زمره‌ی آهنگسازانی است که آثار محلی ایران را به عنوان اساس تصنیف موسیقی کلاسیک غربی به کار می‌برد.

استاد حسین تهرانی استاد حسین تهرانی  حسین تهرانی در سال 1290 شمسی در تهران، خیابان ایران متولد شد و تحصیلات ابتدایی خود را در دبیرستان امیراتابک به پایان رساند. تهرانی در کودکی زحمات و مصائب فراوانی متحمل شده بود و آثار آلام و مصائب دوران طفولیت تا پایان ع 0

استاد حسین تهرانی استاد حسین تهرانی حسین تهرانی در سال 1290 شمسی در تهران، خیابان ایران متولد شد و تحصیلات ابتدایی خود را در دبیرستان امیراتابک به پایان رساند. تهرانی در کودکی زحمات و مصائب فراوانی متحمل شده بود و آثار آلام و مصائب دوران طفولیت تا پایان ع

زندگینامه هنری       انوش جهانشاهی: آهنگساز،نوازنده سه تار، خواننده، مؤلف، مدرّس کارشناس ارشد موسیقی عضو رسمی و پیوسته خانه موسیقی ایران بازرس اصلی کانون مدرسان خانه موسیقی ایران   متولددوم آذر 1352 خورشیدی     سوابق تحصیل موسیقی: - استفاده از محضر جلال ذو 0

زندگینامه هنری انوش جهانشاهی: آهنگساز،نوازنده سه تار، خواننده، مؤلف، مدرّس کارشناس ارشد موسیقی عضو رسمی و پیوسته خانه موسیقی ایران بازرس اصلی کانون مدرسان خانه موسیقی ایران متولددوم آذر 1352 خورشیدی سوابق تحصیل موسیقی: - استفاده از محضر جلال ذو

زندگینامه هنری

 

 

انوش جهانشاهی:

آهنگساز،نوازنده سه تار، خواننده، مؤلف، مدرّس

کارشناس ارشد موسیقی

عضو رسمی و پیوسته خانه موسیقی ایران

بازرس اصلی کانون مدرسان خانه موسیقی ایران

 

متولددوم آذر 1352 خورشیدی

 

سوابق تحصیل موسیقی:

- استفاده از محضر جلال ذوالفنون در زمینۀ: نوازندگی سه­ تار و ردیف موسیقی ایران

- استفاده از محضر استاد مصطفی کمال پورتراب در زمینه مبانی نظری و دانستنی های علم موسیقی

- استفاده از محضر فرهاد فخرالدینی در زمینۀ: تئوری موسیقی- هارمونی- تلفیق شعر و موسیقی

- استفاده از محضر کا مبیز روشن­ روان در زمینۀ: کنترپوان – سازشناسی و ارکستراسیون- فرم و آنالیز- آهنگسازی- موسیقی فیلم

- استفاده از محضر شریف لطفی در زمینۀ: سُلفژ- تربیت شنوایی

- استفاده از محضر محسن الهامیان در زمینۀ: تئوری موسیقی- سلفژ- هارمونی

 

 

فعالیت­های آموزشی:

داخل کشور:

تدریس در: هنرستان عالی موسیقی، دانشگاه علمی-کاربردی ,موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی، موسسه فرهنگی و هنری تماشاگه راز، آموزشگاه سُرایش، آموزشگاه هنرواندیشه، آموزشگاه عند لیبان، کلاسهای خصوصی

خارج از کشور:

برگزاری کلاسها و کارگاههای آموزشی متعدد (Workshop )در دانشگاه لندن و آکادمی بریتانیا ومدارس ابتدایی و متوسطه انگلستان و اسکاتلند در زمینه: آشنایی با فرهنگ و هنر ایران- تجزیه و تحلیل موسیقی ایران  رابطه ادبیات و عرفان با موسیقی ایران

 

آثار:

تألیفات

پنج جلد کتاب در زمینه گردآوری، نُت ­نگاری و آوانویسی تصنیف­های ملی و آهنگهای محلی ایرانهمراه با CD به نامهای:

1- جان مریم (1379)

2- غوغای ستارگان (برای تار و سه تار) (1380)

3- غوغای ستارگان (برای سنتور) (1381)

4- آتش کاروان (1382)

5- پیک سحری (1382)

6- کتاب چترعشق (مجموعه آثار شماره 1 انوش جهانشاهی) (1387)

7-کتاب تکنواز (آثاری از شادروان ارسلان خان درگاهی برای سه تار) (1387)

8-کتاب گردونه آکورد(راهنمای کاربردی در زمینه شناخت و استفاده از آکوردها در موسیقی)(1389)

9-کتاب دیارآشنا (مشتمل بر زیباترین ملودیهای آناتولی وآذربایجان) (1389)

10- فوگ و انوانسیون (Fugue&Invention ):پارتیتور برای ارکستر مجلسی و آنسامبل کلاسیک و ایرانی(1390)

11- گردآوری و ویرایشِ کتاب چهارمِ آموزش سه تار جلال ذوالفنون (برای هنرجویان پیشرفته) (1378)

12- ویرایش و بازنویسی کتاب تجزیه و تحلیل موسیقی ایران (به دو زبان فارسی و انگلیسی) تالیف جلال ذوالفنون (1379)

13- آموزش تار و سه تار  (در سه جلد) برای کودکان و نوجوانان، همراه با سی دی (1395)

 

 

آلبوم ­های موسیقی:

1- نغمه­ های ماندگار1(تنظیم و اجرای ملودیهای محلی ایران) (1382)

2- نغمه­ های ماندگار2 (تنظیم و اجرای تصنیف­های ملی و ملودیهای محلی ایران) (1383)

3- چترعشق(آهنگسازی- تنظیم- خوانندگی- نوازندگی) (1386)

4- دیارآشنا 1 (تنظیم و اجرای زیباترین ملودیهای آناتولی وآذربایجان)(1387)

5- دیارآشنا 2(تنظیم و اجرای زیباترین ملودیهای آناتولی وآذربایجان)(1387)

6- فوگ و انوانسیون (Fugue&Invention ) برای ارکستر مجلسی و آنسامبل کلاسیک و ایرانی

7- خاطرت طلایی1 (خوانندگی به زبان ترکی استانبولی)(1392)

8- خاطرات طلایی2 (خوانندگی به زبان ترکی استانبولی)(1392)

 

 

سایر آثار:

- ساخت و اجرای موسیقی فیلمِِِ ((حافظ- لسان­ الغیب)) (Tongueof theHidden) به سفارش شبکه چهارِ تلویزیون انگلستان (1385) (برنده جایزه بهترین انیمیشن در جشنواره فیلم کوتاه تهران در آبان 1387)

- ساخت و اجرای موسیقی متن فیلمی در رابطه با معرفی بخش ایرانشناسیدانشگاه لندن(2013)

- نوازندگی سه تار در تیتراژ و متن فیلم سینمایی ((سفر به هیدالو)) به کارگردانی مجتبی راعی (1384)

- نوازندگی سه تار در آلبوم ((مژدۀ باران)) به آهنگسازی کامبیز روشن­ روان و خوانندگی بیژن بیژنی (1385)

- همکاری در ضبط و اجرای شش CD ((آموزش سه تار)) جلال ذوالفنون (1380-1379)

 

 

مقاله ­ها:

1- موسیقی بیان بدیع و زیبای احساسات است.

2- بررسی جشنواره موسیقی فجر

3- مشکلات موجود بر سرِ راهِ موسیقی اصیل ایران

4- آسیب­شناسی آواز در موسیقی ایران

5- بررسی مکتبِ سه تار ذوالفنون

6- کدام موسیقی با ارزش­تر است؟

7- ارزش­ها را جابجا نگیرید!

8- دستاوردِ تدریس موسیقی ایران در مدارس انگلستان

9- موسیقی اصیل ایران یکی از ریشه­ دارترین موسیقی­ های دنیاست.

10- تفاوت صدای ساز و زبان­ ساز

11- موسیقی مقامی آذربایجان

12-آداب شنیدن موسیقی

13- موسیقی فولکلورآناتولی

14- تبیین جایگاه صحیح هنرمندان واقعی موسیقی و تمایز آنها از شبه هنرمندان

15- سه تار ساز پاک باز

16- جلال موسیقی ایران به ملکوت پیوست

 

 

کنسرت ­ها:

داخل کشور:

- کنسرت در شهرهای مختلف استان گیلان (1372) (سرپرستی گروه نوای دل و نوازندگی سه تار)

- کنسرت در دانشگاه پیام نور (1377) (سرپرستی گروه مشتاق و نوازندگی سه تار)

- کنسرت در آبادۀ فارس با گروه ذوالفنون (1378)

- کنسرت در استان چهارمحال و بختیاری با گروه ذوالفنون (1378)

- کنسرت در تالار وحدت با گروه ذوالفنون (1380)

- کنسرت در تالار معلم تبریز با گروه ذوالفنون (1380)

کنسرت پژوهشی (سخنرانی و اجرای موسیقی) در رشت (1384)

کنسرت پژوهشی (سخنرانی و اجرای موسیقی) در دانشگاه گیلان (1386)

- کنسرت در فرهنگسرای خرد تهران (آذر 1390)

- کنسرت برج میلاد تهران - یادواره استاد جلال ذوالفنون ( اردیبهشت 1391)

 

 

خارج از کشور:

- اجرای برنامه­ های متعدد تلویزیونی و صحنه­ای در آلمان (برلین) (2003)- کنسرت در اسپانیا (مایوکا) (2003)

- کنسرت در اسکاتلند در سالن CarlingAcademy (گلاسکو) با گروه MultiKulti (2004)

کنسرت پژوهشی (سخنرانی و اجرای موسیقی) در انگلستان، سالن KensingtonTownHallلندن) (2005)

کنسرت پژوهشی (سخنرانی و اجرای موسیقی) در اسکاتلند، انجمن ایرانیان مقیم اسکاتلند (ISA) (2005)

- کنسرت در کلیسای جامع پورتسموث(PortsmouthCathedral) انگلستان (2007)

- کنسرت در فستیوال بین­ المللی MerchantCityFestival اسکاتلند (2005)

- کنسرت در فستیوال بین­ المللی LewesLiveLiterature Festivalانگلستان (2006)

- کنسرت در فستیوال بین­ المللیFestivalWorldSufi اسکاتلند (2008)

- اجرای کنسرت در فستیوال پاییزی اسکاتلند (تور حافظ) در شهرهای آبردین ، استرلینگ، بنکوری ،ادینبورگ و گلاسگو به همراه گروه رد نت (QueenHall - نوامبر 2012)

 

- کنسرت در آکادمی برتانیا (British Academy) - لندن (ژانویه 2014)

 

انوش جهانشاهی به منظور معرفی موسیقی ایرانی و نیز پژوهش و تحقیق، سفرهای متعددی به کشورهای فرانسه، آلمان، روسیه ، انگلستان، اسپانیا، اسکاتلند، مالزی ، تایلند، سنگاپور، گرجستان، جمهوری آذربایجان، ترکیه و امارات متحده عربی داشته است.

زندگی نامه استاد حسین علیزاده نویسنده : جواد شنبه 24 اردیبهشت 1390, 09:47 ب.ظ سلام.هدف ما از قسمت بیوگرافی اساتید اینه که شما رو با استادان بزرگ موسیقی ایران زمین آشنا کنیم. برای مقدمه هم بیوگرافی استاد علیزاده رو گذاشتیم. استاد حسین علیزاده در سال 1330 در 0

زندگی نامه استاد حسین علیزاده نویسنده : جواد شنبه 24 اردیبهشت 1390, 09:47 ب.ظ سلام.هدف ما از قسمت بیوگرافی اساتید اینه که شما رو با استادان بزرگ موسیقی ایران زمین آشنا کنیم. برای مقدمه هم بیوگرافی استاد علیزاده رو گذاشتیم. استاد حسین علیزاده در سال 1330 در

نویسنده : جوادشنبه 24 اردیبهشت 1390, 09:47 ب.ظ
 
سلام.هدف ما از قسمت بیوگرافی اساتید اینه که شما رو با استادان بزرگ موسیقی ایران زمین آشنا کنیم.
برای مقدمه هم بیوگرافی استاد علیزاده رو گذاشتیم.
استاد حسین علیزاده در سال 1330 در تهران به دنیا آمد. در هنرستان موسیقی ملی نزد هوشنگ ظریف، علی اکبر شهنازی و حبیب الله صالحی به فراگیری تار پرداخت . پس از دریافت دیپلم از هنرستان در سال 1349 به گروه موسیقی دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران راه یافت و نزد اساتیدی همچون اکبر شهنازى، نورعلى برومند، یوسف فروتن، عبدالله دوامى، هوشنگ ظریف و ... فراگیری موسیقی ایرانی را ادامه داد....



در دوران تحصیل با ارکستر ایرانی تالار رودکی همکاری داشت. و از فصل هنری 1352-51 با گروه های مرکز حفظ و اشاعه موسیقی در جشن هنر شیراز به اجرای برنامه پرداخت. در سال 1355 به اتفاق پرویز مشکاتیان گروه عارف را تشکیل داد و برنامه های متعددی را در داخل و خارج از کشور به اجرا درآورد.

او خود نیز همیشه در جست و جوى راههاى دیگرى بوده که دیگران نرفته اند در این سالها علیزاده استعداد خود را محدود به تقلید و تکرار فرم هاى گذشتگان نکرده و در جست و جوى راههاى تازه تر بوده است استاد علیزاده بر خلاف بسیاری دیگر از هنرمندان که فقط به اجرای موسیقی به شکل کاملا" سنتی آن می پردازند، نوآوری هایی داشته است. مانند ابداع مقام داد وبیداد ( گوشه داد از ماهور و بیداد از همایون، آلبوم های راز نو با همکاری گروه هم آوایان و زمستان است با صدای استادشجریان) همچنین اجرای پلی فونیک آواز ایرانی ( رازنو، آوای مهر و ...) 

استاد علیزاده در سال های اخیر در آلبوم های "زمستان است" ، " بی تو به سر نمی شود" و "فریاد" با استادشجریان ،کیهان کلهر و همایون شجریان به عنوان سرپرست گروه و آهنگساز همکاری داشته است. 

حسین علیزاده دارای دو فرزند به نام صبا(نوازنده کمانچه) و نیما که(نوازنده تار رباب) است و هم اکنون در گروه هم آوایان زیر نظر استاد علیزاده فعالیت دارند.

جایزه گرمی:

حسین علیزاده تا به حال سه بار برای آلبومهای فریاد،به تماشای آب های سپید و بی تو بسر نمی شود نامزد جایزه گرمی در بخش بهترین آلبوم سنتی جهان شده است.


فعالیت های هنری استاد:

سرپرستی گروه های همنوازی مرکز حفظ و اشاعه موسیقی ، سرپرستی گروه شیدا، گروه عارف و گروه سازهای ملی، شرکت در چهار دوره هنر شیراز، شرکت در اجرای باله گلستان اثر موریس بژار کنسرت ها: کنسرت نوا ( جشن هنر شیراز)، شورانگیز ( تالار وحدت)، کنسرت به نفع زلزله زدگان گیلان( تالار وحدت)، کنسرت به نفع شورای کتاب کودک ( تالار وحدت، فرهنگسرای بهمن)


خارج از کشور:

فستیوال لوس آنجلس، فستیوال هنرهای شرق بولونیا ( ایتالیا)، کنسرت در مراسم افتتاح شهر موسیقی ( پاریس)، کنسرت در موزه واشنگتن، کنسرت به دعوت موسسه جهانی موسیقی( نیویورک) کنسرت های گوناگون در رادیو فرانسه، بلژیک، سوئد، کنسرت در دانشگاه سیاتل (آمریکا) ، دانشگاه ییل (آمریکا)، آلبرت هال لندن، کنسرت با هنرمندان هندی در لوس آنجلس و سانفرانسیسکو. 

فعالیتهای آمورشی : 
تدریس در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مرکز حفظ و اشاعه موسیقی، کانون فرهنگی- هنری چاووش، هنرستان موسیقی، و کلاسهای خصوصی، عضویت در هیات علمی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، ریاست هنرستان موسیقی(پسران)

خارج از کشور:

تجزیه و تحلیل موسیقی ایران در مراکز آموزشی و هنری آلمان و فرانسه، شرکت در سمینار شرق شناسی دانشگاه یو. سی. ال. ای. (آمریکا)، دانشگاه سیاتل (آمریکا)

آثار آموزشی:

ده قطعه برای تار( کتاب، چهار جلد)، ردیف میرزا عبدالله ( اجرا با تار و سه تار)، دستور سه تار( کتاب)، آموزش سه تار ( اجرای کتاب اول و دوم هنرستان)، ردیف مقدماتی ( کتاب سوم هنرستان)

هم نوایی برای سازهای ایرانی

نوا، سواران دشت امید، حصار، سرودهای آذربایجان، شورانگیز، راز و نیاز. صبحگاهی، نوبانگ کهن و آوای مهر.

تکنوازی(شیوه سنتی):

ماهور(تار) و سه گاه ( هجرانی) ‌‌‌‌"تار"

تکنوازی ( شیوه ابداعی):

ترکمن ( سه تار)، پایکوبی (سه تار)، هم نوایی ( تار)، نوا (تار)، همایون( سه تار)، راست پنجگاه(تار) و چهارگاه و بیات ترک.

ارکسترال:

نی نوا، عصیان، واریاسیون های کردی.

موسیقی فیلم:

چوپانان کویر ( حسین مجوب)، دلشدگان ( علی حاتمی) ، گبه ( محسن مخملباف)، زمانی برای مستی اسب ها و لاک پشت ها هم پرواز می کنند ( بهمن قبادی)، میراث کهن، زشت و زیبا( احمد رضا معتمدی)


آثار :

•    به تماشای آب‌های سپید، ۱۳۸۳ 
•     فریاد 
•     بی تو به سر نمی‌شود 
•    زمستان است 
•    سلانه،‌ ۱۳۸۱ 
•    ‌رازنو،‌ ۱۳۷۷ 
•    پریا، و قصهٔ دخترای ننه دریا 
•    پایکوبی، تک نوازی ابداعی با سه‌تار، ۱۳۷۲ 
•    صبحگاهی 
•    نو بانگ کهن 
•    شورانگیز، ۱۳۶۷ 
•    ترکمن، تک نوازی ابداعی با سه‌تار، ۱۳۶۷ 
•    نوروز، ۱۳۶۲ 
•    نی‌نوا، ۱۳۶۲ 
•    سه‌گاه، تک نوازی با تار، ۱۳۶۲ 
•    ماهور، تک نوازی با تار، ۱۳۶۱ 
•    راز و نیاز 
•    حصار 
•    سرودهای آذربایجان 
•    هم‌نوایی، تک نوازی ابداعی با تار 
•    نوا، تک نوازی ابداعی با تار 
•    راست پنجگاه، تک نوازی ابداعی با تار 
•    همایون، تک نوازی ابداعی با سه تار 
•    حصار، ۱۳۵۶ 
•     سواران دشت امید، ۱۳۵۶ 
•    عصیان، ارکسترال 
•    واریاسون‌های کردی، ارکسترال


موسیقی فیلم

 علیزاده در زمینه موسیقی فیلم نیز فعال بوده است، 
از جمله مهم‌ترین کارهای او در این زمینه عبارت‌اند از:
 لاک‌پشت‌ها هم پرواز می‌کنند، ۱۳۸۲ 
   ابجد، ۱۳۸۱ 
  زمانی برای مستی اسب‌ها، ‌۱۳۷۸ 
  عشق طاهر، ‌۱۳۷۸ 
  دختران خورشید، ۱۳۷۸ 
  زشت و زیبا، ۱۳۷۷
  ایران سرای من است، ۱۳۷۷ 
  مدرسه‌ای که باد برد، ۱۳۷۶ 
  ابر و آفتاب، ۱۳۷۵ 
  گبه، ۱۳۷۴ 
  دلشدگان، ۱۳۷۰ 
  از اعصار 
  میراث کهن 
  چوپانان کویر، ۱۳۵۹


کتاب‌ها:

 •  ده قطعه برای تار ۱ 
 •  ده قطعه برای تار ۲ 
 •  ده قطعه برای تار ۳ 
 •   ده قطعه برای تار ۴ 
 •  آموزش سه‌تار،‌ دوره مقدماتی 
 •  آموزش تار و سه‌تار، دوره‌ متوسطه 
 •   بوسه‌های باران 
 •  ردیف مقدماتی تار و سه تار ( کتاب سوم هنرستان 
 
دسته بندی : بیوگرافی اساتید , 
برچسب ها : سه تار , تار , استاد حسین علیزاده , سازهای ایرانی , هنرستان موسیقی , استاد هوشنگ ظریف , استاد عبدالله دوامی , استاد شجریان , استاد کیهان کلهر , جایزه گرمی , نینوا , قطعه ترکمن , آلبوم فریاد , آلبوم بی تو بسر نمی شود , موسیقی فیلم , فیلم دلشدگان , فیلم گبه , فیلم زمانی برای مستی اسب ها , فیلم لاکپشت ها هم پرواز می کنند ,

ثمین باغچه‌بان از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد ثمین باغچه‌بان  زادروز	۱۳۰۴ تبریز درگذشت	۲۹ اسفند ۱۳۸۶ استانبول ملیت	ایرانی سبک	موسیقی سمفونیک ایرانی آثار	 سوییت سمفونیک بومی‌وار آلبوم رنگین کمون (برای کودکان) رباعی (برای آواز و پیانو) تنظیم ترانه‌های محلی ایر 0

ثمین باغچه‌بان از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد ثمین باغچه‌بان زادروز ۱۳۰۴ تبریز درگذشت ۲۹ اسفند ۱۳۸۶ استانبول ملیت ایرانی سبک موسیقی سمفونیک ایرانی آثار سوییت سمفونیک بومی‌وار آلبوم رنگین کمون (برای کودکان) رباعی (برای آواز و پیانو) تنظیم ترانه‌های محلی ایر

ثمین باغچه‌بان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
 
 
ثمین باغچه‌بان
زادروز۱۳۰۴
تبریز
درگذشت۲۹ اسفند ۱۳۸۶
استانبول
ملیتایرانی
سبکموسیقی سمفونیک ایرانی
آثار
  • سوییت سمفونیک بومی‌وار
  • آلبوم رنگین کمون (برای کودکان)
  • رباعی (برای آواز و پیانو)
  • تنظیم ترانه‌های محلی ایرانی برای آواز گروهی
  • کتاب چهره‌هایی از پدرم
  • ترجمه کتاب‌های یاشار کمال و عزیز نسین
همسراِولین باغچه‌بان
فرزندانکامبیز، کاوه، فرهنگ
والدینجبار باغچه‌بان


ثمین باغچه‌بان (۱۳۰۴ تبریز - ۲۹ اسفند ۱۳۸۶، استانبولآهنگساز، شاعر، نویسنده و مترجم ایرانی است.[۱]

 

 

زندگی[ویرایش]

ثمین باغچه‌بان در سال ۱۳۰۴ در تبریز به دنیا آمد. او کودکی خود را در شیراز گذراند و در ۷ سالگی با خانواده‌اش به تهران رفت و تحصیلاتش را در آنجا گذراند. ثمین باغچه‌بان علاقه به یادگیریپیانو داشت ولی به علت نبود پیانو در خانه و عدم استطاعت مالی خانواده، و از آن‌جا که مادرش ویلون داشت، مجبور به برگزیدن ویلون شد؛ ولی ویلون مادرش هم به علت تعمیر نامناسب صدای مناسبی نداشته و مورد قبول هنرستان موسیقی نبود. از آنجا که می‌توانست ساز ابوا را از هنرستان قرض بگیرد، این ساز را در نهایت برگزید. او طی طرحی که رضاشاه با آتاترک برای اعزام دانشجو امضا شده بود به ترکیه رفت. طی این طرح، ۱۲۰ دانشجو در گروه‌های ۲۰ نفری به ترکیه اعزام می‌شدند. او در گروه آخر اعزام شد.[۲]

او در آنکارا با اِولین باغچه‌بان که خواننده و پیانیست اهل ترکیه[۳] آشنا شد و با او ازدواج کرد. شعر زیر بخشی از سروده جبار باغچه‌بان (پدر ثمین باغچه‌بان) در وصف عروسش اِولین است:[۴]

ای خندهٔ تو گل روانم اِولین آواز خوشت صفای جانم اِولین
بازی کند انگشت تو در پردهٔ ساز با نالهٔ دلسوز نهانم اِولین
روشن شده از شمع قدت خانهٔ ما تابد رخ تو چو ماه در لانهٔ ما

پس از پایان تحصیل در کنسرواتوار دولتی آنکارا، آنها به ایران آمدند و در هنرستان عالی موسیقی (کنسرواتوار تهران) استخدام شدند. ثمین آهنگسازی درس می‌داد و اِولین آواز و پیانو.[۱]

ثمین باغچه‌بان و خانواده‌اش چند سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران برای همیشه به ترکیه مهاجرت کردند. او در ۲۹ اسفند ۱۳۸۶ در استانبول درگذشت و در گورستان ایرانیان این شهر به خاک سپرده شد.[۵]

ثمین فرزند جبار باغچه‌بان (جبار عسکرزاده) بود و کتابی درباره پدرش در ایران منتشر کرده‌است که «چهره‌هایی از پدرم» نام دارد و در تیراژ محدود ۱۱۰۰ نسخه منتشر شده‌است.[۲]

آثار[ویرایش]

یکی از نخستین و مشهورترین آثار ثمین باغچه‌بان، «سوییت سمفونیک بومی‌وار» (برای ارکستر سمفونیک) است که در سال ۱۳۳۲ خورشیدی به پایان رسید و برای نخستین بار به رهبری فرشاد سنجری، رهبر میهمان ارکستر سمفونیک تهران به اجرا در آمد. این اثر در سه بخش و با الهام از چند ترانه محلی ایرانی آفریده شده است.[۶]

از دیگر آثار معروف باغچه‌بان، آلبوم «رنگین کمون»، برای کودکان است که با همکاری ارکستر سمفونیک رادیو وین به رهبری توماس کریستین داوید، گروه همسرایان میترا (فرح) به رهبری اِولین باغچه‌بان اجرا و ضبط شده است. تکخوانان این آلبوم، بهجت قصری (سوپرانو) و اِولین باغچه‌بان (متسوسوپرانو) هستند.[۲] بخش دوم این آلبوم، هشت سال پس از درگذشت ثمین باغچه بان، به کوشش پسرش، کاوه، با عنوان «چهارشنبه سوری» منتشر شد.[۷]

 
آرامگاه ثمین باغچه‌بان در گورستان ایرانیان استانبول

باغچه‌بان کتابهایی از عزیز نسین نویسنده طنزنویس ترک و یاشار کمال را نیز به فارسی ترجمه کرده‌است.[۸][۹]

گزیده آثار[ویرایش]

  • سوییت سمفونیک «بومی‌وار» برای ارکستر سمفونیک (در سه بخش)
  • «رباعی» روی سروده‌های باباطاهر (برای آواز و پیانو)
  • «تو بیو» بر پایه ترانه محلی بختیاری (برای آواز گروهی)
  • مجموعه رنگین کمون برای تکخوانان، آواز گروهی و ارکستر.
  • «شُلیل» و «ویرانه» (برای ارکستر زهی)
  • «چهارشنبه سوری»
  • ترجمه کتاب‌های یاشار کمال
  • ترجمه و معرفی عزیز نسین

منابع[ویرایش]

  1. ↑ پرش به بالا به:۱٫۰ ۱٫۱ «رنگین کمان کودکی ما بود... ؛ به یاد ثمین باغچه بان». بی‌بی‌سی فارسی، ۰۶ آوریل ۲۰۰۸. بازبینی‌شده در ۸ آوریل ۲۰۰۸.
  2. ↑ پرش به بالا به:۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ «رنگین کمون آسمان کودکی؛ دیدار با ثمین و اولین باغچه‌بان». بی‌بی‌سی فارسی، ۴ آوریل ۲۰۱۲. بازبینی‌شده در ۴ آوریل ۲۰۱۲. خطای یادکرد: برچسب <ref> نامعتبر؛ نام "bbc" چندین بار با محتوی متفاوت تعریف شده‌است
  3. پرش به بالا رادیو زمانه
  4. پرش به بالا «رنگین کمون آسمان کودکی؛ دیدار با ثمین و اِولین باغچه‌بان». بی‌بی‌سی فارسی، ۴ آوریل ۲۰۱۲. بازبینی‌شده در ۴ آوریل ۲۰۱۲.
  5. پرش به بالا «Samin Baghcheban: a Profile». PejmanAkbarzadeh.nl، March 2016. بازبینی‌شده در ۱۶ مارس ۲۰۱۶.
  6. پرش به بالا ««موسیقی دانان ایرانی» (جلد یکم)، نوشته پژمان اکبرزاده». انتشارات نوید/پارس تایمز، 7 سپتامبر ۲۰۰۲. بازبینی‌شده در ۲۳ نوامبر ۲۰۱۴.
  7. پرش به بالا «بازگشت ثمین باغچه‌بان با 'چهارشنبه سوری'». BBC، March 2016. بازبینی‌شده در ۱۶ مارس ۲۰۱۶.
  8. پرش به بالا «نوروز تو راه نیست!». وب‌گاه گفتگوی هارمونیک، ۱۶ فروردین ۱۳۸۷. بازبینی‌شده در ۶ آوریل ۲۰۰۸.
  9. پرش به بالا تو خواب ناز...(روزنامه اعتماد)

پیوند به بیرون[ویرایش]

اولین باغچه‌بان از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد اِولین باغچه بان Evlin Baghtcheban تولد	۱۳۰۷ مرسین ترکیه ملیت	ترک-فرانسوی مرگ	۹ آبان ۱۳۸۹ ترکیه سال‌های فعالیت	۱۳۲۹–۱۳۸۹ شاگرد(ها)	بابک بیات بنیانگذار	از بنیان‌گذاران اپرای تهران از پیشگامان هنر آواز دسته‌جمعی ( 0

اولین باغچه‌بان از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد اِولین باغچه بان Evlin Baghtcheban تولد ۱۳۰۷ مرسین ترکیه ملیت ترک-فرانسوی مرگ ۹ آبان ۱۳۸۹ ترکیه سال‌های فعالیت ۱۳۲۹–۱۳۸۹ شاگرد(ها) بابک بیات بنیانگذار از بنیان‌گذاران اپرای تهران از پیشگامان هنر آواز دسته‌جمعی (

اولین باغچه‌بان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
 
 
اِولین باغچه بان
Evlin Baghtcheban
تولد۱۳۰۷ مرسین
 
ترکیه
ملیتترک-فرانسوی
مرگ۹ آبان ۱۳۸۹ ترکیه
سال‌های فعالیت۱۳۲۹–۱۳۸۹
شاگرد(ها)بابک بیات
بنیانگذاراز بنیان‌گذاران اپرای تهران
از پیشگامان هنر آواز دسته‌جمعی (گروه کُر) در ایران و استاد پیانو در دانشگاه «معمار سنان استانبول» تا سال ۱۳۷۳

اِولین باغچه‌بان (به ترکی استانبولیEvlin Bahceban) (زادهٔ ۱۳۰۷ در ترکیه - درگذشتهٔ ۹ آبان ۱۳۸۹ در ترکیه)، موسیقی‌دان، از بنیان‌گذاران اپرای تهران و از پیشگامان هنر آواز دسته‌جمعی (گروه کُر) در ایران و استاد پیانو بود.

اولین زادهٔ ترکیه بود و سال‌های پایان عمرش را نیز در همان‌جا سپری کرد اما ایران را نیز وطن خود می‌دانست. او روح خود را ایرانی می‌دانست و عاشق ایران بود. او معتقد بود اگر «جسم کارهای هنری» او به ترکیه تعلق داشته باشد، «روح زندگی هنری و موسیقایی» او به ایران تعلق دارد. اولین درگفتگویی بزرگترین جایزه‌اش را مهر و محبت ایرانیان نسبت به خود می‌دانست.

این گفته او بسیار معروف است:

«ترکیه وطن من است و من مثل یک درخت در آنجا رشد کردم، اما میوه‌هایم را در ایران دادم و در ایران به بار نشستم. به همین علت هر دو کشور را دوست دارم و هر دو را وطن خودم می‌دانم.»

 

 

زندگی[ویرایش]

وی در مرسین ترکیه از مادری فرانسوی و پدری ترک متولد شد. پانزده ساله بود که به کنسرواتوار دولتی آنکارا رفت و دورهٔ پیانو و آواز را در آن جا با درجهٔ ممتاز به پایان رساند. اِولین در کنسرتوار آنکارا با ثمین باغچه‌بان آهنگساز ایرانی آشنا شد و این آشنایی به ازدواج آن دو انجامید.

اِولین همراه با ثمین باغچه‌بان به ایران آمد و در ۲۲ سالگی نخستین کلاس تخصصی آواز را در هنرستان عالی موسیقی تهران بنیان گذاشت. نتیجه این کلاس‌ها پرورش خوانندگانی همچون حسین سرشار، محمد نوری، سودابه تاجبخش، پری ثمر، پری زنگنه، سودابه صفاییه و عنایت رضایی است که البته شاگردان این هنرمندان خود نیز بخش بزرگی از خوانندگان ایران را تشکیل می‌دهند.

اِولین باعچه بان به همراه منیر وکیلی، حشمت سنجری، فاخره صبا و چند هنرمند دیگر از پایه‌گذاران اپرای ایران و تالار رودکی هستند. او همچنین نخستین گروه کر یا آواز گروهی هنرستان عالی موسیقی (کنسرتوار تهران) را تشکیل داد. گروهی که نخستین گام‌ها را در اجرای داستان‌های شاهنامه و متلهای ایرانی برداشت. پس از آن کر ملی تهران را پایه‌گذاری کرد.

گروه اپرا[ویرایش]

با تعویض یکی از روسا در تالار رودکی، اولین و چند تن دیگر به اعتراض، دست از کار کشیدند. اولین بازنشسته شد، اما دورهٔ بازنشستگی او در کوتاه‌مدت به پایان رسید. از دربار به سراغش آمدند و از خواستند که گروه کری درست کند که اعضایش بچه‌های بی‌سرپرست باشند. او که عاشق مهر ورزیدن بود، این وظیفه را برعهده گرفت؛ به شهرستان‌ها رفت و از میان شش هزار کودک و نوجوان و پسر و دختر، دویست نفر را با آزمایش صدا انتخاب کرد. پیشرفت گروه آنچنان بود که کسی باور نمی‌کرد که این کودکان، همان بچه‌های بی‌سرپرستی هستند که به آن‌ها «عقب افتاده» می‌گفتند؛ کودکانی که اولین معتقد بود چون با مهر مادر بزرگ نشده بودند، در رفتارشان کمبودهایی بود. او تأثیر موسیقی در زندگی این کودکان را شگفت‌آور می‌دانست.

اولین با اختیاراتی که به او داده بودند، تصمیم گرفت با همین کودکان یک کنسرواتوار درست کند. برای ساختن این هنرستان اما به پشتوانهٔ مالی هم نیاز بود که در آن زمان، سازمان ملل، در صورت موافقت چنین کاری را برای بچه‌های بی‌سرپرست انجام می‌داد. این گروه حدود چهل اجرا در تالار رودکی داشت و حتی در مراسم تاج‌گذاری محمدرضا پهلوی نیز برنامه‌ای اجرا کرد. اجرای ده قطعه «رنگین کمون» ساخته ثمین باغچه بان باهمکاری ارکستر سمفونیک رادیو وین اثر ماندگار این گروه‌است. تأسیس گروه کر کودکان یتیم با حمایت جمعیت خیریه فرح پهلوی موضوعی است که اِولین باغچه‌بان همواره از آن با افتخار یاد می‌کرد.

بازگشت به ترکیه[ویرایش]

با وقوع انقلاب ایران فعالیت‌های او و ثمین باغچه‌بان متوقف گشت و «شکافی در فعالیت‌های موسیقایی‌شان ایجاد شد» تا این که در سال ۱۳۶۳ مجبور به مهاجرت به شهر استانبول ترکیه شدند. اِولین باغچه‌بان از سال ۱۳۶۳ در دانشگاه معمار سنان استانبول (Mimar Sinan University) استادی رشته پیانو را بر عهده داشت و در سال ۱۳۷۳ بازنشسته شد. اولین باغچه‌بان روز نهم آبان ۱۳۸۹ در سن ۸۲ سالگی درگذشت.[۱]

آثار و تالیفات[ویرایش]

او در دوران بازنشستگی ده کتاب دربارهٔ تکنیک‌های پیانو و آواز به زبان ترکی و فرانسوی نوشت و حقوق تمام کتاب‌ها را به دانشگاه معمار سنان هدیه کرده‌است. آخرین کتاب او نیز موسیقی برای کودکان، هنوز منتشر نشده‌است. اما مهمترین کتاب او برای ایرانیان، کتابی است به زبان فرانسه که دربارهٔ فعالیت‌ها، آثار هنری و هنرمندان قبل از انقلاب ایران نوشته شده‌است.

اولین جدا از کار اپرا، در رسیتال‌های متعدد، آثاری از همسر خود ثمین باغچه‌بان و دوست دیرینش، حسین ناصحی را به اجرا درآورد. در میان این آثار، «درخت سرو» از ثمین و «رقص دردربار شاه سمنگان» از شهرت بیشتری یافته‌است.

پی‌نوشت[ویرایش]

  1.  «اِولین باغچه بان، از بنیان گذاران اپرای ایران درگذشت». بی‌بی‌سی فارسی، ۳۱ اکتبر ۲۰۱۰. بازبینی‌شده در ۲ نوامبر ۲۰۱۰.

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]

بیوگرافی و دانلود چند اثر از استاد عبدالله دوامی نویسنده : Admin سه شنبه 8 آذر 1390, 10:04 ق.ظ   سایت ویکی پدیا عبدالله دوامی را اینگونه معرفی می کند:  "عبدالله خان دوامی (زادهٔ ۱۲۷۰ خورشیدی در طا یکی از روستاهای تفرش - درگذشتهٔ ۲۰ اردیبهشت ۱۳۵۹) از ا 0

بیوگرافی و دانلود چند اثر از استاد عبدالله دوامی نویسنده : Admin سه شنبه 8 آذر 1390, 10:04 ق.ظ سایت ویکی پدیا عبدالله دوامی را اینگونه معرفی می کند: "عبدالله خان دوامی (زادهٔ ۱۲۷۰ خورشیدی در طا یکی از روستاهای تفرش - درگذشتهٔ ۲۰ اردیبهشت ۱۳۵۹) از ا

نویسنده : Adminسه شنبه 8 آذر 1390, 10:04 ق.ظ
 

 

سایت ویکی پدیا عبدالله دوامی را اینگونه معرفی می کند:

"عبدالله خان دوامی (زادهٔ ۱۲۷۰ خورشیدی در طا یکی از روستاهای تفرش - درگذشتهٔ ۲۰ اردیبهشت ۱۳۵۹) از استادان به نام و برجسته موسیقی اصیل ایرانی و ردیف دان ارزنده ایران است. به گفته استاد روح الله خالقی او استاد برگزیده نواهای ضربی و تصنیف بوده است. او در مکاتب استادانی نظیر میرزا عبدالله، میرزا حسین قلی، حسین خان اسماعیل زاده، ملک الذاکرین پرورش یافته است و شاگردانی نظیر استادان محمدرضا شجریان، فاخره صبا، محمود کریمی، نصرالله ناصح پور، رضوی سروستانی، فرامرز پایور، مجید کیانی، محمدرضا لطفی و شهرام ناظری در محضرش پرورش یافته اند."
تنها اثری که از ایشان به طور رسمی در بازار منتشر شده"ردیف آوازی و تصنیف های قدیمی دوامی"می باشد که توسط شرکت ماهور منتشر شده است. سه قطعه از این ردیف آوازی با نامهای گوشه ی رضوی ، تصنیف شور و گوشه ی خسرو شیرین،
 برای دانلود قرار داده شده است که میتوانید از انجمن تار و سه تار دانلود کنید

برای مشاهده ی صفحه ی دانلود اینجا کلیک کنید

 



دسته بندی : بیوگرافی اساتید , 
برچسب ها : دانلود گوشه ی عبد الله دوامی , فاخره صبا , محمود کریمی , نصرالله ناصح پور , رضوی سروستانی , فرامرز پایور , مجید کیانی , محمدرضا لطفی و شهرام ناظری ,گوشه موسیقی , تصنیف شور , دانلود تصنیف شور عبد الله دوامی , دانلود گوشه ی رضوی عبد الله دوامی , دانلود گوشه ی خسرو شیرین عبد الله دوامی , بیوگرافی عبد الله دوامی , ردیف دان , 

بیوگرافی استاد سعید هرمزی نویسنده : Admin شنبه 8 بهمن 1390, 06:31 ب.ظ        » استاد سعید هرمزی تولد و خانواده سعید هرمزی در سال ۱۲۷۶ خورشیدی در تهران ، محله سنگلج (پارک شهر فعلی) دیده به جهان گشود. پدرش مرحوم میرزاحسین خان ثقه السلطنه از مدیران و صاحب منص 0

بیوگرافی استاد سعید هرمزی نویسنده : Admin شنبه 8 بهمن 1390, 06:31 ب.ظ » استاد سعید هرمزی تولد و خانواده سعید هرمزی در سال ۱۲۷۶ خورشیدی در تهران ، محله سنگلج (پارک شهر فعلی) دیده به جهان گشود. پدرش مرحوم میرزاحسین خان ثقه السلطنه از مدیران و صاحب منص

نویسنده : Adminشنبه 8 بهمن 1390, 06:31 ب.ظ
 

 


 
 
» استاد سعید هرمزی
 
 
 
 

 

تولد و خانواده

سعید هرمزی در سال ۱۲۷۶ خورشیدی در تهران ، محله سنگلج (پارک شهر فعلی) دیده به جهان گشود. پدرش مرحوم میرزاحسین خان ثقه السلطنه از مدیران و صاحب منصبان دوران قاجار و مادرش شاهزاده ملوک خانم بود که از معلمین خصوصی، پیانو ، زبان فرانسه و انگلیسی را آموخته بود و با این هنرها آشنا بود. فرزندان هم کم و بیش در کنار مادر هنرمند و هنردوست علاقه‌ای به این هنرها پیدا کرده بودند.

اساتید و دوران آموزش

یکی از فرزندان این خانواده به نام ابوالفتح میرزا نیز آموختن تار را پیش خود و سپس در محضر میرزا حسینقلی، استاد و نوازنده چیره دست تار و یکی از پیشگامان موسیقی ایرانی فراگرفت و به گفته برادرش تار را به زیبایی می‌نواخت. شنیدن صدای تار برادر، آنچنان تاثیری در دل برادر کوچکتر گذاشت که در خواست خرید تار و مشق در خدمت برادر را کرد.

پس از مدتی به خدمت استاد درویش خان که خود از بهترین شاگردان میرزا حسینقلی و صاحب ابداعات پیش درآمد یا رنگ‌ها در موسیقی ایرانی بود، رفت و با عشق و کار شبانه روزی موفق به آموختن ذخائر هنری استاد خویش، درویش خان شد و از استاد، تبرزین طلایی را که درویش خان به بهترین شاگردان می‌داد گرفت.

سپس در سال ۱۳07 در خیابان شاپور، کلاس مشق موسیقی دائر نمود و شاگردان زیادی داشت. پس از مدتی به علت کار در بانک سپه و انتقال به مشهد، کلاس تعطیل شد. اما استاد از پای ننشست و در مشهد به تعلیم شاگردانی پرداخت و به گفته خود وی، یکی از شاگردانش اندوخته‌های استاد را فراگرفته و به خوبی می‌نواخت.

پس از بازگشت از مشهد، در خلوت خود ساز می‌زد و مدتی هم نزد استاد حاج علی اکبر شهنازی فرزند خلف میرزا حسینقلی، رنگ‌ها و ضربی‌های وی را فراگرفت و همچنین پیش درآمدها و تصنیف‌های مرتضی نی داوود و رکن الدین مختاری را که از نوازندگان و موسیقیدانان بزرگ بودند یاد گرفت و به زیبایی با شیوه خود می‌نواخت.

شاگردان

در سال ۱۳۵۰ بنا به درخواست رادیو تلویزیون ملی ایران در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی به تعلیم نوازندگانی که خود از فارغ التحصیلان رشته موسیقی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بودند و اکنون از اساتید موسیقی هستند، مشغول شدند. از آن جمله: آقایان محمدرضا لطفی، داریوش طلایی، حسین علیزاده، عطا جنگوک و خانم مهربانو توفیق.

ضبط ردیف

او به درخواست همین موسسه تمام ردیف موسیقی دستگاهی ایران را توسط مهدی کمالیان، که خود سه تار می‌ساخت و مدتی هم شاگرد وی بود، ضبط نمود که در آرشیو مرکز حفظ و اشاعه موسیقی موجود است.

شیوهٔ نواختن

هرمزی تمام اندوخته‌هایی را که از استادش فراگرفته بود به خوبی می‌نواخت. انگشت راست محکم و چپ روان و سریع داشت که با قدرت و سرعت و نرمی روی سه تار حرکت می‌کردند

او به علت کسالت و عمل جراحی، وزن تار و صدای آن به گوششان سنگین می‌آمد و سه تار را برای نواختن ترجیح دادند.

دوستان

استاد با مرحوم استاد سلیمان امیر قاسمی که از اساتید بنام آواز موسیقی ایران بود، دوستی فراوان داشت و هر هفته یک بعد از ظهر در منزل سلیمان امیر قاسمی حضور پیدا می‌کرد و دمی را با هم به نواختن و آواز خواندن و یادآوری موسیقی می‌پرداختند.

از دوستان ایشان مرحوم استاد شهریار، شاعر بزرگ زمانه بود که هر فرصتی در تهران پیدا می‌کرد به منزل استاد می‌رفت و از مجالست و شنیدن صدای ایشان لذت می‌برد و شعری را هم در وصف استاد سرود.

درگذشت

استاد هرمزی سرانجام پس از یک عمر تلاش و کوشش در راه اعتلای موسیقی اصیل ایرانی، پس از طی یک دوره مریضی طولانی در ۹ مهر ۱۳۵۵ در منزل کوچک شخصی خود در خیابان شاپور سابق دار فانی را وداع گفت و در بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

شهریار برای وی چنین سروده:

ای جگر گوشه! کیست دمسازت

 

با جگر حرف می‌زند سازت

تار و پودم در اهتزاز آورد

 

سیم ساز ترانه پردازت

نازنینا! نیازمند توام

 

عمر اگر بود می‌کشم نازت

شور فرهاد و عشوه شیرین

 

زنده کردی به شور و شهنازت

چشم من در پی تو خواهد بود

 

در کجا بینم ای پسر! بازت

گاهی از لطف سرافرازم کن

 

در کجا بینم ای پسر! بازت

شهریار! این نه شعر حافظ بود

 

که بسر زد هوای شیرازت


دسته بندی : بیوگرافی اساتید , 
برچسب ها : بیوگرافی , معرفی اساتید موسیقی سنتی , استاد هرمزی , استاد سعید هرمزی , کارهای استاد هرمزی , اثار سعید هرمزی , موسیقی اصیل , بیوگرافی استاد هرمزی , 

جلال‌الدین تاج از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد  برای تأییدپذیری کامل این مقاله به منابع بیشتری نیاز است. لطفاً با توجه به شیوهٔ ویکی‌پدیا برای ارجاع به منابع با ارایهٔ منابع معتبر این مقاله را بهبود بخشید. مطالب بی‌منبع را می‌توان به چالش کشید و حذف کرد. تاج 0

جلال‌الدین تاج از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد برای تأییدپذیری کامل این مقاله به منابع بیشتری نیاز است. لطفاً با توجه به شیوهٔ ویکی‌پدیا برای ارجاع به منابع با ارایهٔ منابع معتبر این مقاله را بهبود بخشید. مطالب بی‌منبع را می‌توان به چالش کشید و حذف کرد. تاج

جلال‌الدین تاج

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
 
 
تاج اصفهانی
Taaj.jpg
اطلاعات پس‌زمینه
نام اصلیجلال‌الدین تاج اصفهانی
نام مستعارتاج اصفهانی
تولد۱۲۸۲
اصفهان
ملیتایرانی ایران
مرگ۱۳ آذر ۱۳۶۰
سبک‌(ها)موسیقی سنتی ایرانی

جلال‌الدین تاج اصفهانی (۱۲۸۲ اصفهان - ۱۳ آذر ۱۳۶۰) از خوانندگان ایرانی بود.

 

 

زندگینامه[ویرایش]

تاج اصفهانی در سال ۱۲۸۲در اصفهان‏ متولد شد. پدرش شیخ اسماعیل معروف به تاج‌الواعظین بود که تا حدی با دستگاه‌های‏ موسیقی سنتی ایرانی‏ آشنایی داشت. تاج در ده سالگی نزد پدر و استادانی چون سید عبدالرحیم اصفهانی، نایب اسدالله، میرزا حسین ساعت ساز(خضوعی)، میرزا حسین عندلیب، حبیب شاطرحاجیبه دانش اندوزی پرداخت.[۱]وی به اشعار سعدی علاقه زیادی داشت و گزیده‌هایی از اشعار سعدی و دیگر شاعران را حفظ بود و در هنگام اجرای آواز به تناسب زمان و محیط از آن اشعار استفاده می‌کرد.

فعالیت هنری[ویرایش]

او از همان سال ۱۳۱۹ همکاری با رادیو را آغاز کرد و از ۱۳۲۸ به همکاری با رادیو اصفهان پرداخت.[۱] تاج ضمن خوانندگی، سرپرست نوازنندگان رادیو اصفهان گردید. وی در رادیو اصفهان به اجرای برنامه‌هایی با تار اکبرخان نوروزی و برنامه آموزش گوشه‌های دستگاه‌های موسیقی ایرانی پرداخت.[نیازمند منبع] او چندی بنا به ارشاد قطب السادات، نزد شیخ خزعل راه یافت و پس از فروپاشی دستگاه شیخ، به رشت، تهران و اصفهان سفر نمود و در اصفهان ساکن گردید.[۱] از ماندگارترین آثارش می‌توان به آتش دل اشاره کرد.

شاگردان تاج اصفهانی[ویرایش]

برخی از شاگردان برجسته او آقایان ایرج، علی‌اصغر شاه‌زیدی، عسگری آقاجانیان میری، محمد تقی سعیدی والاشانی، فضل الله شاهزمانی، سید رضا طباطبایی کربکندی، علی‌رضا افتخاری، مرتضی شریف،[۱] ناصر یزدخواستی، رضا قرنیان اصفهانی، حمیدرضا نوربخش، نصر الله معین را می‌توان نام برد.[۲]

هم‌چنین به گفته خود محمدرضا شجریان آوازهای تاج اصفهانی را روی صفحات مرور می‌کرده است.
در ۲۹ تیرماه ۱۳۹۴، معین یکی از شاگردان تاج اصفهانی، ترانهٔ آتش دل را به یاد استادش با تنظیمی از کاظم عالمی بازخوانی کرد.

زندگی شخصی[ویرایش]

محمدرضا شجریان تاج اصفهانی را اینگونه توصیف می‌کند:

«... شادروان تاج مردی بود سلیم‌النفس و با مناعت طبع هرگز در طول مدت زندگی اش به خاطر مال دنیا و مسائل مادی به کسی کرنش نکرد و به این خاطر مدح کسی را نگفت و از همه تعریف و تمجید می‌کرد و همه را با نام خیر یاد می‌کرد، شاید کسی به خاطر نداشته باشد که او حتی یک بار از کسی گلایه کند و یا از کسی بد بگوید او حتی اگر از کسی رنجشی می‌دید و خاطرش آزرده می‌شد، این رنج و آزردگی را با سکوت بزرگوارانه‌ای تحمل می‌کرد. تاج از استادانش با احترام فراوانی یاد می‌کرد. با دوستانش با مهربانی و عطوفت رفتار می‌کرد و حتی تا آخرین روزهای عمرش به اغلب دوستانش سرکشی و احوال پرسی می‌کرد. او با شاگردانش نیز عطوف و مهربان بود و مانند پدری خود را موظف به غمخواری آنان می‌دانست. شادروان تاج در زندگی یک همسر اختیار کرد و همیشه از او به عنوان یک کدبانوی خانه‌دار مهربان و دلسوز که موجب و موجد گرمی کانون خانوادگی اوست نام می‌برد. خداوند به تاج از این همسر شش فرزند عطا کرد؛ چهار دختر به نام‌های: تاجی، پروین، هما، پروانه و دو پسر به نام‌های: همایون و جمشید ...».[۳]

وفات[ویرایش]

تاج اصفهانی در بامداد ۱۳ آذر ماه ۱۳۶۰ در سن ۷۸ سالگی در منزل پدری درگذشت. آرامگاه او در تخت فولاد اصفهان قرار دارد.[۱]

پانویس[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  • ستایشگر، مهدی. نام نامهٔ موسیقی ایران زمین جلد سوّم. چاپ اوّل. تهران: اطلاعات، ۱۳۷۶. ISBN 964-423-377-8(جلد ۳).
  • فصلنامه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی دریچه، ویژه نامه سی امین سالگرد درگذشت استاد تاج اصفهانی| شماره ۲۷ | سال=۱۳۹۰| شابا= ۸۰۳۵-ISSN ۱۷۳۵

زندگینامه: همایون خرم (۱۳۰۹-۱۳۹۱) 0

زندگینامه: همایون خرم (۱۳۰۹-۱۳۹۱)

 


همشهری‌آنلاین:
همایون خرم نوازندهٔ نامدار ویولن، موسیقی‌دان؛ آهنگ‌ساز و عضو شورای عالی خانه موسیقی ایران متولد بوشهر بود.وی در سن ۱۰-۱۱ سالگی به مکتب استاد صبا راه یافت و چند سال بعد به عنوان نوازندهٔ ۱۴ ساله، در رادیو به تنهایی به اجرا پرداخت.

بعدها در بسیاری از برنامه‌های موسیقی رادیو، خصوصاً در برنامه گلها، به عنوان آهنگ‌ساز، سولیست ویولن و رهبر ارکستر آثاری ارزشمند ارائه داد.

همایون خرم تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته مهندسی برق ادامه داد و دارای مدرک درجه ۱ هنری (معادل مدرک دکترا) از شورای ارزشیابی هنرمندان کشور بود.

khorram

او  ضمن تسلط در نوازندگی و بداهه نوازی، آهنگسازی خلاق و کم نظیر و در عین حال مسلط به ظرایف نظری و تئوریک موسیقی ایرانی است و از این نظر پژوهشگری با ارزش و محققی ممتاز به شمار می‌رفت.

همایون خرم، بخشی از حافظه تاریخی موسیقی ایران را با خلق آثاری همچون «تو ای پری کجایی» و «رسوای زمانه منم» و آهنگ‌های نام آشنای دیگر رقم زده است.

از فعالیتهای دیگر وی می‌توان یه سخنرانی درباره موسیقی ایرانی در مراکز هنری و فرهنگی اروپا و آمریکا مانند دانشگاه UCLA، دانشگاه گیلان، دانشگاه پزشکی شیراز (درباره استاد صبا و موسیقی ایرانی)، انجمن موسیقی فارس (درباره استاد ابوالحسن صبا)، دانشگاه علامه طباطبایی (درباره مقامات موسیقی ایرانی)، فرهنگسرای ارسباران (درباره استاد علی نقی وزیری)، دانشگاه صنعتی اصفهان (درباره مشخصات موسیقی ایرانی) و سخنرانی های متعدد دیگر در مناسبت‌های مختلف اشاره کرد.

غوغای ستارگان (خاطرات هنری مهندس همایون خرم) از سوی انتشارات بدرقه جاویدان در سال  ۱۳۸۹ منتشر شد. استاد خرم ۲۹ دی ۱۳۹۱ چشم از جهان فرو بست.