جایگاه بداهه نوازی در تاریخ موسیقی: بسیاری از دست اندرکاران موسقی به خصوص آنها که دستی در آهنگسازی دارند، با بداهه نوازی میانه خوبی ندارند، حتی برخی بداهی نوازی را معادل بازکردن دهان و صحبت کردن بدون فکر و برنامه از پیش تعیین شده می دانند،کانال کلید سل   ا 0

جایگاه بداهه نوازی در تاریخ موسیقی: بسیاری از دست اندرکاران موسقی به خصوص آنها که دستی در آهنگسازی دارند، با بداهه نوازی میانه خوبی ندارند، حتی برخی بداهی نوازی را معادل بازکردن دهان و صحبت کردن بدون فکر و برنامه از پیش تعیین شده می دانند،کانال کلید سل ا

جایگاه بداهه نوازی در تاریخ موسیقی:
بسیاری از دست اندرکاران موسقی به خصوص آنها که دستی در آهنگسازی دارند، با بداهه نوازی میانه خوبی ندارند، حتی برخی بداهی نوازی را معادل بازکردن دهان و صحبت کردن بدون فکر و برنامه از پیش تعیین شده می دانند،کانال کلید سل
اما اگر نگاه کوتاهی به تاریخ موسیقی بیندازیم به دفعات با ماجراهای خلق آثار ارزشمند موسیقی به صورت بداهه برخورد خواهیم کرد.در واقع اگر تنها به دو نکته توجه داشته باشیم، خواهیم دید که خلق آثار موسیقی به صورت بداهه نیز می تواند قابل احترام و یا حتی با ارزش تر از آثاری باشد که به روش های آکادمیک خلق و تهیه شده اند به شرط انکه اصول موسیقایی در انها رعایت شود. به این دو نکته توجه کنید:
۱) بداهه نوازی دانش و توانایی های یک آهنگساز تمام عیار و حرفه ای را دارد.
۲) بداهه نواز تمام مراحلی که آهنگساز معمولی باید به صورت آکادمیک در مدت زمان قابل ملاحظه ای طی کند تا به یک اثر هنری برسد را در ذهن خود می پروراند و در حین اجرای موسیقی طی کرده آن را اجرا می کند.
:musical_score: باخ ـ Johann Sebastian Bach
باخ در زمان حیات شهرت چندانی در مقام آهنگساز نداشت و معمولا برچسب کهنگی سبک و از مد افتادگی به آثارش زده می شد اما پس از یکصد سال با کشف آثار او و مشخص شدن ارزش هنری آنها، امروزه نه تنها او را به عنوان یک نابغه موسیقی می شناسند بلکه نام او به عنوان بزرگترین بداهه نواز اروپا شهرت جهانی دارد.
در تاریخ موسیقی آمده است که زمانی یکی ازنوازندگان مشهور ارگ اهل کشور فرانسه برای مقابله با باخ به شهر آمده بود، اما او به محض شنیدن صدای ساز او از دور دست، هنگامی که تنها در حال گرم کردن خود برای مسابقه بود، بدون آنکه وارد کلیسا شود با قطار بعدی شهر را ترک کرد.مهارت بداهه نوازی باخ، نقطه قوت آموزش هایش بود، او معمولا به منظور اینکه به شاگردانش معنای فی البداهه ساختن را به صورت عملی نشان دهد، معروف ترین آثارش را در چند نسخه متفاوت می نوشت و از شاگردانش می خواست که آنها را اجرا نمایند. (از همین جا می توان به این نکته پی برد که بداهه نواز معمولا طرحی از موسیقی مورد نظر خود را در ذهن دارد و به هنگام اجرا آن را به گونه ای متفاوت- از زوایای مختلف- می نوازد.)
:musical_score:موتزارت ـ Wolfgang Amadeus Mozart
حتی اگر تاریخ موسیقی را مطالعه نکنیم و تنها به تماشای فیلم Amadeus- با قبول مستند بودن- بسنده کنیم، بدون شک متوجه محبوبیت موتزارت برخلاف باخ، در دوران زندگی اش خواهیم شد. اما موتزارت نیز در ابتدا در مقام یک بداهه نواز، کسی که به سرعت می تواند ایده های موسیقی را پرورش داده و اجرا کند به شهرت رسید و بعدها با بزرگ تر شدن و پختگی در مقام آهنگساز و احیانا نوازنده پیانو شهرت یافت.در قسمتی از زندگی موتزارت می خوانیم روزی قرار بر این بود که او به همراه کلمنتی (Muzio Clementi) در یک مسابقه نوازندگی پیانو در مقابل پاپ به نوازندگی بپردازند و جالب اینجا بود که قسمت انتهایی مسابقه، اجرای همزمان بداهه نوازی توسط دو موسیقیدان مشهور زمانه بود.
:musical_score: بتهوون ـ Ludwig Van Beethoven
بتهوون نیز همانند موتزارت در ابتدا به خصوص در وین شهرت آهنگسازی نداشت، اما در همان ایام به عنوان یک بداهه نواز بی مانند مورد تحسین قرار می گرفت. در واقع پس از گذشت ده سال کامل از محبوبیت او به عنوان یک بداهه نوازی برجسته در شهر وین، آوازه نبوغ او در موسیقی و آهنگسازی به تدریج به گوش جهانیان رسید. این هنرمند برجسته تا آخر عمر بسیاری از کارهای بزرگ خود را با بداهه نوازی تهیه کرد.یکی از بزرگترین آرزوهای بتهوون ملاقات با موتزارت و شاگردی او بود ولی همانطور که می دانید متاسفانه این دو تنها یک بار در مهمانی با یکدیگر روبه رو شدند و بتهوون از این تنها فرصت دیدار موتزارت استفاده کرد و از او خواست تا نت هایی برای بداهه نوازی در اختیارش قرار دهد. در همین زمان هنگامی که بتهوون به نوازندگی مشغول بود، موتزارت به همکارش توماس اتوود (Thomas Attwood آهنگساز و نوازنده ارگ انگلیسی) تاکید کرد «شهرت این جوان روزی زبانزد خاص و عام خواهد شد.»
:musical_score:شوبرت ـ Franz Schubert
علاقه بیشاز حد شوبرت به آواز و موسیقی با کلام باعث شده بود که او نیز ابتدا به عنوان یک بداهه نواز ماهر پیانو در موسیقی مطرح شود. حتی در تاریخ می خوانیم که او بسیاری از اوقات در کافه ها و مراکز تجمع مردم به نواختن پیانو می پرداخت
:musical_score: شوپن ـ Fredric Chopin
شواهد زیادی در دست است که شوپن نیز بیشتر قطعات خود را به صورت بداهه و پشت ساز تنظیم نموده است. هر چند او به دلیل خصوصیات اخلاقی و روحی که داشت کمتر در جمع به بداهه نوازی می پرداخت و تنها در حضور دوستان و ن
زدیکان دست به ابتکار میزد

پیدایش موسیقی نویسنده: هنرآباد 29 JUN 2012 0 دیدگاه پیدایش موسیقی زمان شروع موسیقی در تاریخ تاریک است،‌ اما برخی از صاحبنظران بر این عقیده اند که موسیقی با پیدایش انسانها آغاز شده و همواره در ادوار مختلف تاریخ ادامه داشته است. دلیل عمده ای که موسیقی شناسان 0

پیدایش موسیقی نویسنده: هنرآباد 29 JUN 2012 0 دیدگاه پیدایش موسیقی زمان شروع موسیقی در تاریخ تاریک است،‌ اما برخی از صاحبنظران بر این عقیده اند که موسیقی با پیدایش انسانها آغاز شده و همواره در ادوار مختلف تاریخ ادامه داشته است. دلیل عمده ای که موسیقی شناسان

پیدایش موسیقی
زمان شروع موسیقی در تاریخ تاریک است،‌ اما برخی از صاحبنظران بر این عقیده اند که موسیقی با پیدایش انسانها آغاز شده و همواره در ادوار مختلف تاریخ ادامه داشته است. دلیل عمده ای که موسیقی شناسان بر این باور تاکید دارند، واکنش هایی است که کودک در بدو تولد نسبت به موسیقی و اصوات دارد. شاید این که روایت است مادر به هنگام خوابانیدن کودک، او را طرف چپ بدن خود قرار می دهد شاهدی بر این نظریه باشد، چون کودک از شنیدن صدای ریتم قلب مادر احساس آرامش کرده و به آرامی به خواب میرود.

موسیقی
آنچه مسلم است اینکه انسان از زمانی که پا به عرصه وجود گذاشت و در آغوش طبیعت بدون قید و شرط و بصورت آزاد مانند حیوانات، در ظلمت و جهل و نادانی زندگی میکرد. دارای احساسات و عواطف واجد تاءثرات و و حالتهای نفسانی مانند ترس و امید و غم و شادی و میل و نفرت و سایر کیفیت های درونی بوده است و در دوران زندگی خود نیز پیوسته محکوم عواطف و احساسات انسانی خود بوده است.
عاطفه و احساس، ادراک، مکنونات باطنی و دگرگونی های درونی ناشی از این عوامل که پیوسته با بشر همراه بوده میبایست به صورتی جلوه گر شود ، و آن صورت جز کردار و گفتار نمیتوانست باشد . بنابراین دگرگونی های درونی ،‌ عواطف و احساسات خود را بصورت صدا ،‌ حرکات و کلمات که که مناسبترین وسیله برای بیان احساسات و هیجانات است آشکار ساخت، نمودار این غلیان هیجانات ساز و آواز و رقص وشعر بود.
از زمانی که که بشر توانست حالتهای درونی خود را بوسیله صدا نمایش دهد و وزن را از صداهای منظم و مختلف طبیعت به دست آورد،‌موسیقی را بوجود آورد. زیرا جهان پر از صداست و عالم خلقت بر هماهنگی و نظم استوار است.
بسیاری از مظاهر طبیعت نوای موسیقی را ایجاد می کنند ، ‌صدای ابشار ، صدای ریزش باران بر روی آب ها ، وزش باد از میان برگ های درختان ، چهچه بلبل و صدای چهار نعل اسب ، هریک نغمه ای از طبیعت هستند. انسان در میان آن صداها به دنیا آمد و مبانی موسیقی را از طبیعت یاد گرفت و به آموزش موسیقی پرداخت .
انسان ابندایی از صوت موسیقی برای عبادت آنچه در درون خود می یافت و همچنین برای دور کردن شیطان ها نیز استفاده می کرد . کاربرد دیگر موسیقی در مسائل روزانه بوده است که با آموزش موسیقی  با ساز ها شکار را به شکارگاه هدایت می کردند.

 

رنگ و موسیقی نویسنده: هنرآباد 26 MAY 2012 0 دیدگاه هنرآباد : در دوره های رنسانس تا امپرسیونیسم رنگ در نقاشی اروپایی عمدتا کارکرد توصیفی داشت. به عبارت دیگر ، نقاش فکر یا موضوع مورد نظر با خط و رنگسایه را به وسیله رنگ تقویت می کرد. ولی رنگ در نقاشی مدرن اهم 0

رنگ و موسیقی نویسنده: هنرآباد 26 MAY 2012 0 دیدگاه هنرآباد : در دوره های رنسانس تا امپرسیونیسم رنگ در نقاشی اروپایی عمدتا کارکرد توصیفی داشت. به عبارت دیگر ، نقاش فکر یا موضوع مورد نظر با خط و رنگسایه را به وسیله رنگ تقویت می کرد. ولی رنگ در نقاشی مدرن اهم

هنرآباد : در دوره های رنسانس تا امپرسیونیسم رنگ در نقاشی اروپایی عمدتا کارکرد توصیفی داشت. به عبارت دیگر ، نقاش فکر یا موضوع مورد نظر با خط و رنگسایه را به وسیله رنگ تقویت می کرد. ولی رنگ در نقاشی مدرن اهمیتی خاص یافته و برترین و مهمترین عنصر بیانی شناخته شد. تجربه کیفیات انتزاعی رنگ به ایده پیوند رنگ و موسیقی دامن زد.

رنگ و موسیقی

رنگ و موسیقی

فرانک کوپکا kupka  هنرمند چک، آرزو داشت که رنگ ها و ریتم ها در نقاشی اش تاثیراتی همانند موسیقی ایجاد کنند.

پاؤل کله و واسیلی کاندینسکی بر رابطه بین “احساس دیداری” و “احساس شنیداری” تاکید داشتند. آنان فام را به دانگ و رنگسایه را به طنین و توان رنگ را به شدت صدا ربط می دادند. کاندینسکی حتی مدعی بود که وی با دیدن رنگ در نقاشی صدای موسیقی آن را می شنود! رنگ ها برای واسیلی کاندینسکی معنایی موسیقایی، نمادین و کیهانی داشت. برای او رنگ زرد صدای ترومپت می داد (چراکه زرد یک رنگ مهاجم و زمینی است ). آبی برحسب آنکه رنگ آبی تیره یا روشن باشد صدای فلوت، ویولنسل و یا ارگ میداد ( آبی یک رنگ آرام و آسمانی است). قرمز بر حسب میزان تیرگی استفاده شده در تابلو نقاشی صدایی شبیه توبا یا ویولن دارد ( رنگ قرمز شور و اشتیاق و نیروی جهت دار است) …

کاندینسکی این ایده های جهت دار را در حوزه ارتباط بین رنگ و موسیقی عمدتا از آرنولد شونبرگ ، موسیقیدان بزرگی که از قواعد سنتی آهنگ سازی عدول کرده بود الهام میگرفت.

بخشی از راهنمای مواد و اسلوب­ها در طراحی و نقاشی تالیف استاد رویین پاکباز

انتشارات فرهنگ معاصر

 

موسیقی موتزارت و هوش انسان نویسنده: هنرآباد 24 MAY 2012 0 دیدگاه دانشمندان اتریشی در تحقیقات خود عقیده ای را که از سال 1993 شکل گرفته و نشان می دهد که گوش دادن به موسیقی موتزارت افراد را باهوش می کند رد کردند.   موسیقی موتزارت موسیقی موتزارت   به گزارش مهر 0

موسیقی موتزارت و هوش انسان نویسنده: هنرآباد 24 MAY 2012 0 دیدگاه دانشمندان اتریشی در تحقیقات خود عقیده ای را که از سال 1993 شکل گرفته و نشان می دهد که گوش دادن به موسیقی موتزارت افراد را باهوش می کند رد کردند. موسیقی موتزارت موسیقی موتزارت به گزارش مهر

دانشمندان اتریشی در تحقیقات خود عقیده ای را که از سال 1993 شکل گرفته و نشان می دهد که گوش دادن به موسیقی موتزارت افراد را باهوش می کند رد کردند.

 

موسیقی موتزارت

موسیقی موتزارت

 

به گزارش مهر، در سال 1993 دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا با بررسی 36 دانش آموز دریافتند که موجب افزایش هوش می شود و این پدیده را “اثر موتزارت” نامگذاری کردند.

اکنون محققان دانشکده روانشناسی دانشگاه وین با بررسی نتایج 40 تحقیق از سراسر دنیا که بر روی سه هزار نفر انجام شده بود نشان دادند که “اثر موتزارت” وجود ندارد.

مطالعاتی که در سال 93 انجام شد نشان می داد نوجوانانی که به سونات 1781 موتزارت برای دو پیانو در “دوی ماژور” گوش می دادند نسبت به کسانی که در اتاق ساکت قرار داشتند و یا به موسیقی های دیگری گوش می دادند توانایی اجرایی بهتری داشتند.

اکنون محققان اتریشی اظهار داشتند: “بررسیهای ما نشان داد افرادی که در کل به موسیقی (موتزارت و یا هر نوع دیگری از موسیقی) گوش می دهند نتایج اجرایی بهتری نسبت به کسانی که در اتاق ساکت بودند داشتند. همچنین ما می دانیم که قدرت اجرایی تمام مردم وقتی در معرض یک محرک قرار می گیرند افزایش می یابد.”

براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، زمانی که مقاله دانشمندان کالیفرنیایی در مجله نیچر منتشر شد تاثیر قابل توجهی بر روی افکار عمومی آمریکا گذاشت به طوری که مردم علاقه زیادی به گوش دادن و نواختن موسیقی کلاسیک پیدا کردند.

دانشمندان وینی افزودند: “ما به همه توصیه می کنیم که به موسیقی موتزارت گوش دهند اما این بدان معنی نیست که تواناییهای شناختی مردمی که به این امید موتزارت گوش می دهند بهبود می یابد.”

 
دسته ها: موسیقی

واپسین سخنان کوروش کبیر قبل از مرگ جمعه, 06 آبان 1390 ساعت 15:58 | نوشته شده توسط آرام | مشاهده در قالب PDF | چاپ | فرستادن به ایمیل میانگین امتیار کاربران: / 15  ضعیفعالی     امپراطور یونان به کوروش گفت: ما برای شرف میجنگیم و شما برای پول. کوروش در جواب گ 0

واپسین سخنان کوروش کبیر قبل از مرگ جمعه, 06 آبان 1390 ساعت 15:58 | نوشته شده توسط آرام | مشاهده در قالب PDF | چاپ | فرستادن به ایمیل میانگین امتیار کاربران: / 15 ضعیفعالی امپراطور یونان به کوروش گفت: ما برای شرف میجنگیم و شما برای پول. کوروش در جواب گ

میانگین امتیار کاربران: / 15 
ضعیفعالی 

 

امپراطور یونان به کوروش گفت: ما برای شرف میجنگیم و شما برای پول. کوروش در جواب گفت: هر کس برای نداشته هایش میجنگد. 
 
واپسین سخنان کوروش کبیر :
گزنوفون مورخ نامدار یونانی در کتاب کوروپدیا ( زندگی کوروش بزرگ ) چنین می نگارد : 
کوروش بزرگ پس از هفتمین بار که سراسر امپراتوری ایران را سرکشی کرد دیگر قدرت و توان جوانی را نداشت و روزگار پیری اش آغاز شده بود . پدر و مادرش سالها پیش با دنیای فانی بدرود حیات گفته بودند . وی به مناسبت هفتیمن سرکشی به کل سرزمینهای ایران که بیش از دهها کشور می شد جمع کثیری از رعیتهای و افراد عام ایران را گردآورد و سپس به آنها پاداشهای بسیاری بخشید . سپس شبانگاه به بالین خواب رفت . همان شب در عالم رویا ندایی او را مخاطب قرار داد و چنین گفت : 
"ای کوروش خود را آماده ساز زیرا به زودی به ملکوت خدایان پرواز خواهی نمود "
کورش از شنیدن این ندا سراسیمه از خواب برخاست و خواب را برای بزرگان بازگو کرد و چنین پاسخ شنید که به زودی به دیار جاوید خواهی شتافت . کوروش پس از شنیدن این سخن دریافت که آماده سفری بس طولانی و ابدی خواهد بود و پایان زندگی پر فراز و نشیبش اش فرا رسیده است . پس روی به درگاه یزدان نمود و چنین گفت : 
 
ای ایزدان این آخرین قربانی من را پس از یک عمر مجاهدت و کوشش با لطف و کرم خویش بپذیرید . من از یاری خداوند در تمامی مراحل زندگی ام سپاسگزارم . موهبت او بود که به من راه درست را نشان داد و دریافتم چگونه باید از خطا دوری بجویم. خداوند را ارج مینهم که حتی در اوج قدرت هرگز از یادش دوری ننمودم . اینک تنها و آخرین آرزویم این است : 
"روزگار زن ٫ فرزندان ٫ دوستان ٫ مردم و میهن عزیزم سعادتمند گردد و عمرم را با شرافت به پایان برسانم "
وصیت نامه کوروش کبیر
«فرزندان من، دوستان من! من اکنون به پایان زندگی نزدیک گشته ام. من آن را با نشانه های آشکار دریافته ام.
وقتی درگذشتم مرا خوشبخت بپندارید و کام من این است که این احساس در کردار و رفتار شما نمایانگر باشد، زیرا من به هنگام کودکی، جوانی و پیری بختیار بوده ام. همیشه نیروی من افزون گشته است، آنچنانکه هم امروز نیز احساس نمیکنم که از هنگام جوانی ناتوان ترم.
من دوستان را به خاطر نیکویی های خود خوشبخت و دشمنانم را فرمانبردار خویش دیده ام.
 
زادگاه من بخش کوچکی از آسیا بود. من آنرا اکنون سربلند و بلندپایه باز میگذارم. در این هنگام که به سرای دیگر میگذرم، شما و میهنم را خوشبخت میبینم و از این رو میخواهم که آیندگان مرا مردی خوشبخت بدانند.
باید آشکارا جانشین خود را اعلام کنم تا پس از من پریشانی و نابسامانی روی ندهد.
من شما هر دو فرزندانم را یکسان دوست میدارم ولی فرزند بزرگترم که آزموده تر است کشور را سامان خواهد داد.
فرزندانم! من شما را از کودکی چنان پرورده ام که پیران را آزرم دارید و کوشش کنید تا جوانتران از شما آزرم بدارند.
تو کمبوجیه، مپندار که عصای زرین پادشاهی، تخت و تاجت را نگاه خواهد داشت. دوستان یکرنگ برای پادشاه عصای مطمئن تری هستند.
هر کس باید برای خویشتن دوستان یکدل فراهم آورد و این دوستان را جز به نیکوکاری به دست نتوان آورد.
به نام خدا و نیاکان درگذشته ی ما، ای فرزندان اگر میخواهید مرا شاد کنید نسبت به یکدیگر آزرم بدارید.
پیکر بیجان مرا هنگامی که دیگر در این گیتی نیستم در میان سیم و زر مگذارید و هر چه زودتر آن را به خاک باز دهید. چه بهتر از این که انسان به خاک که این همه چیزهای نغز و زیبا میپرورد آمیخته گردد.
من همواره مردم را دوست داشته ام و اکنون نیز شادمان خواهم بود که با خاکی که به مردمان نعمت می بخشد آمیخته گردم.
 
هم اکنون درمی یابم که جان از پیکرم میگسلد ... اگر از میان شما کسی میخواهد دست مرا بگیرد یا به چشمانم بنگرد، تا هنوز جان دارم نزدیک شود و هنگامی که روی خود را پوشاندم، از شما خواستارم که پیکرم را کسی نبیند، حتی شما فرزندانم.
از همه پارسیان و هم پیمانان بخواهید تا بر آرامگاه من حاضر گردند و مرا از اینکه دیگر از هیچگونه بدی رنج نخواهم برد شادباش گویند.
به واپسین پند من گوش فرا دارید. اگر میخواهید دشمنان خود را تنبیه کنید، به دوستان خود نیکی کنید.
خداحافظ پسران گرامی و دوستان من، خدانگهدار.»
 
پس از این گفتار، کورش بزرگ روی خود را پوشاند و درگذشت.
میانگین امتیار کاربران: / 6 
ضعیفعالی 

حنجره هنگام ادای صداهای زیر، بالا می‌رود و هنگام تولید صداهای بم پایین می‌آید. تارهای صوتی که با آن صداسازی می‌کنیم یک دریچه است که از قسمت جلو ثابت و از پایین آزاد و متحرک هستند... 


در برخی از ساعات روز سکوت کرده و اصلا صحبت نکنید

یک آسیب‌شناس گفتار و زبان با اشاره به اینکه با انجام برخی موارد می‌توان از بروز اختلالات صوتی جلوگیری کرد، گفت: از تقلید صدای حیوانات پرهیز کنید و در برخی از ساعات روز سکوت کرده و اصلاً صحبت نکنید.‌

دبیر انجمن گفتار درمانی ایران اظهار داشت: تولید صدا در حنجره و توسط تارهای صوتی انجام می‌شود. حنجره از 9 غضروف و رباط و 6 عضله تشکیل شده است که به وسیله مخاط پوشیده شده است، عضلات حنجره بسیار حساس و ظریف هستند و تحت تاثیر عوامل مختلف آسیب می‌بینند.

این آسیب‌شناس گفتار و زبان گفت: صدای افراد مانند اثر انگشت منحصر بفرد است، صدا موضوعی اکتسابی است. می‌توان صدا را تربیت کرد و زیر و بم و کیفیت آن را تغییر داد. هنگامی که به اختلالات صوتی مبتلا می‌شویم در واقع زیر و بمی، بلندی و کیفیت صدا آسیب می‌بیند.

دبیر انجمن گفتار درمانی ایران درباره اینکه عملکرد ناصحیح چه اثراتی روی حنجره به وجود می‌آورد، گفت: وقتی عصبانی و ناراحت هستید تارهای صوتی با هم برخورد می‌کنند و بافت نرم و انعطاف‌پذیر به بافت ضخیم تبدیل می‌شود که تغییر صدا و کیفیت نفس آلود حین صحبت کردن، کم شدن توانایی صدا و بم شدن صدا نتیجه آن است. این تورم‌های گذرا اگر مرتب تکرار شود، تبدیل به گره‌های سرطانی می‌شود.

وی اظهار داشت: رفتارهای غلط صوتی، استعمال دخانیات، استفاده از مواد الکلی، تغذیه نامناسب، بیماری‌های معده، آلرژی، خوردن چای داغ و آب سرد و مواد غذایی حساسیت زدا مثل سیر، ادویه جات، فلفل، ترشیجات، غذاهای چرب و سرخ شده و هر ماده دیگری که شما به آن حساسیت دارید، باعث بوجود آمدن اختلالات صوتی و تشدید آن می‌شوند.

وی گفت: برای معلمان، مداحان، خوانندگان، مجریان رادیو و تلویزیون و افرادی که از صدا به صورت حرفه‌ای استفاده می‌کنند حفظ سلامت و کارکرد صدا بسیار مهم است.

این آسیب شناس گفتار و زبان ادامه داد: این افراد برای موفقیت در حرفه خود باید بهداشت صوتی را رعایت کنند تا صدا و سلامتی‌شان حفظ شود. هیچ کس از صدای بلند و گوش خراش، لذت نمی‌برد و مسلماً برای افراد فوق، صدای گرفته مطلوب نیست. 

وی توصیه کرد: در هنگام صحبت کردن از فرم بدنی مناسب استفاده کنید. باید سر، بالا و رو به عقب باشد تا هوای بیشتری وارد شش‌ها شود و استفاده از تنفس صحیح شکمی به جای تنفس سطحی باعث می‌شود تا هوای بیشتری را وارد شش‌ها کنیم و در نتیجه اکسیژن بیشتری به ریه برسد و تلاش و کار حنجره و سیستم تنفسی کمتری صورت گیرد.

این آسیب‌شناس گفتار و زبان با اشاره به اینکه با انجام برخی موارد می‌توان از بروز اختلالات صوتی جلوگیری کرد، گفت: انجام تمرین آه و خمیازه باعث می‌شود تارهای صوتی کاملاً ریلکس شوند، پرهیز از مصرف سیگار، عدم استفاده از مواد الکلی، کافئین‌دار و چای زیاد، پرهیز از صاف کردن صدا و سرفه کردن و پاک کردن گلو، میزان صحبت در طول روز با حذف گفتارهای محاوره‌ای غیر ضروری را محدود کنید، پچ پچ نکنید، از داد زدن، جیغ کشیدن، بلند صحبت کردن، با عصبانیت حرف زدن اجتناب کنید. از تقلید صدای حیوانات پرهیز کنید و در برخی از ساعات روز سکوت کرده و اصلا صحبت نکنید.‌

گام بلوز را بهتر بشناسیم  توضیحات دسته: آموزش تئوری موسیقی  بازدید: 203 نت کامل اهنگ romance برای گیتار 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1  Rating 0.00 (0 Votes) گام بلوز را بهتر بشناسیم Blues Intervals  فاصله های متداول مورد استفاده در یک گام بلوز یک گام بلوز در نسخه اس 0

گام بلوز را بهتر بشناسیم توضیحات دسته: آموزش تئوری موسیقی بازدید: 203 نت کامل اهنگ romance برای گیتار 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes) گام بلوز را بهتر بشناسیم Blues Intervals فاصله های متداول مورد استفاده در یک گام بلوز یک گام بلوز در نسخه اس

 
1111111111 Rating 0.00 (0 Votes)
گام بلوز را بهتر بشناسیم
Blues Intervals 
فاصله های متداول مورد استفاده در یک گام بلوز
یک گام بلوز در نسخه استاندارد شامل نتهایی با فاصله های پایه، سوم کوچک، چهارم درست، چهارم افزوده، پنجم درست و هفتم کوچک است.

بعنوان مثال اگر بخواهید بر پایه نت فا یک گام بلوز اجرا کنید باید نتهای F, Ab, Bb, B, C, Eb, F را اجرا کنید. اما نباید فراموش کرد آنچه حس بلوز را به موسیقی می دهد نحوه نواختن و اکسنت هایی است که به گام داده می شود. چنانچه خیلی ساده با کشش مساوی نتها نواخته شوند شاید حس خاصی بعنوان بلوز ایجاد نکند اما اگر با حالت و مایه های سوئینگ اجرا شود یقینا" تفاوت بسیاری می کند. 
F Blues 
F Blues up/down
به همین ترتیب اگر بخواهید می توانید این گام را بر پایه Bb با این نتها اجرا کنید : Bb, Db, Eb, F, Ab, Bb. 
نکته مهم و جالب این است که شما می توانید گام استاندارد بلوز را با هارمونی ماژور و مینور یکسان استفاده کنید بنابر این تفاوتی نمی کند که شما آکورد پایه بزرگ یا کوچک گرفته گام بلوز را اجرا کنید. بخصوص هنگامی که آکورد ماژور گرفته اید هرگز نگران سوم کوچکی که در گام بلوز وجود دارد نباشید. 

اتفاقا" موضوع کاملا" برعکس است و گاهی نوازندگان برای یک هارمونی مینور بجای استفاده از گام بلوز از مد دورین استفاده میکنند. مثلا" روی آکورد رمینور که می توانند گام بلوز مانند : D, F, G, Ab, C, D را اجرا کنند، اقدام به اجرای ساده گام ر دورین می کنند. 

بسیاری از نوازندگان برای اجراهای خاص خود ممکن است تغییرات زیادی در یک گام استاندارد بلوز ایجاد کنند. بعنوان مثال به یک گام بلوز روی F که راجع به آن صحبت کردیم می توان نتهای G, A و D را اضافه کرد و از نتیجه بدست آمده استفاده مناسبتری کرد. هرچند اگر این گام را بصورت رفت و برگشت اجرا کنید کمی غیر عادی بنظر می رسد اما نوازندگان موسیقی جز و بلوز به کررات از قسمتهایی از این گام استفاده میکنند. 

اما هارمونی موسیقی ای که بصورت بلوز ابتدایی و 12 میزانی روی آن اجرا می شود، برای پایه فا معمولآ از آکوردهای F7, Bb7 و C7 تشکیل شده است. توالی آکوردها معمولآ بصورت ابتدایی و استاندارد به اینصورت است : 

|| F7 | F7 | F7 | F7 | Bb7 | Bb7 | F7 | F7 | C7 | Bb7 | F7 | C7 ||

همانطور که مشاهده می کنید نواختن مثلا" چهار میزان آکورد F7 برای شنونده بسیار خسته کننده خواهد بود برای همین منظور اغلب واریاسیون هایی در هارمونی داده می شود که پراستفاده ترین آنها عبارتند از : 

A: || F7 | Bb7 | F7 | Cm,F7 | Bb7 | Bb7 | F7 | D7 | Gm9 | C7 | F7 | Gm,C7|| 
B: || F7 | Bb7 | F7 | Cm,F7 | Bb7 | Bdim | F7 | Am,D7 | Gm | F7 | Am,D7 | Gm,C7|| 
C: || F7 | Bb7 | F7 | Cm,F7 | Bb7 | Bdim | F7 | Am,D7 | Gm,C7 | Dbm,Gb7 | F7,D7 | G7,C7|| 

از دیگر هارمونی های معروف بلوز باید به Bird Blues اشاره کرد که ابداع اولیه آن به هارمونی ای که چارلی پارکر در قطعه Blues for alice استفاده کرده است بر می گردد. او اینگونه می نوازد : 

|| F7 | Em,A7 | Dm,G7 | Cm,F7 | Bb7 | Bbm | Am | Abm | Gm | Gm | C7 | Am,D7 | Gm,C7||

چند نکته مهم 
یکی از مهمترین نکاتی که در اجرای موسیقی بلوز باید آنرا رعایت کرد تغییر آکورد ها در میزانهای کش دار و یا میزانهایی که دو بار آکورد عوض می کنند است. معمولا" نوازندگان مبتدی برای راحتی آنها را رعایت نمی کنند و به دلیل ضعف در بیان ملودی بدیع، نهایتا" موسیقی زیبا شنیده نمی شود اما اگر هارمونی متغیر باشد بسادگی می تواند ملودی ضعیف را پوشش دهد. 

هنگامی که آکوردها را عوض می کنید سعی کنید روی سوم و هفتم آنها بداهه نوازی کنید اما در عین حال از سایر نتها هم استفاده کنید. 

اگر نوازنده پیانو هستید، هرگز - یا حتی المقدور - از آکوردهای بسته سه نتی برای هماهنگی استفاده نکنید. امروزه کاربرد هارمونی های دو نتی بسیار طرفدار دارد و در عین حال خیلی خوش صدا است بنابراین برای آکورد F7 مثلا" از نتهای A و Eb استفاده کنید یا برای Bb7 از Ab و D و ... 

تئوری موسیقی 3 0

تئوری موسیقی 3

 
1111111111 Rating 0.00 (0 Votes)

لیست مطالب :
صداهای غیر موسیقیایی
صداهای موسیقیایی
صداهای غیر موسیقیایی
همه ی صداهایی که اصوات موسیقیایی نیستند را صداهای غیر موسیقیایی می نامیم . برای نمونه سرو صدای خیابان ها و
صدای لوازم خانگی در حال کار مانند : جارو برقی . ماشین لباس شویی . کولر و ... همگی نمونه هایی از صدا های غیر
موسیقیایی هستند اصطلاحا" به صدا های غیر موسیقیایی نوفه می گویند . نوفه ها اغلب نا خواسته تولید می شوند و
خصلت تصادفی دارند.
شاید این سوال پیش بیاید که چگونه بین نوفه و صداهای موسیقایی تفاوت قائل می شویم ؟
در جواب می توان گفت که بر خلاف صدا های موسیقیایی صداهای نوفه فرکانس مشخصی ندارند و نمی شود فرکانس آنها را
محاسبه کرد.

 

صداهای موسیقیایی
صداهای موسیقیایی بر خلاف نوفه ها معمولا" به صورت آگاهانه تولید می شوند . فرکانس مشخص و معینی دارند و همین
ویژگی فیزیکی دلیل مطبوع بودن صدا های موسیقیایی در مقایسه با نوفه هاست.
البته توجه داشته باشید که به هیچ وجه نوفه ها به صورت مطلق نا مطبوع نیستد در واقع می توان گفت صدا های
موسیقیایی از نوفه ها مطبوع تر هستند .ما در تئوری موسیقی به صداهای موسیقیایی می پردازیم زیرا از هر لحاظ قابل
ارزیابی و آگاهانه تولید می شود . این موضوع که ما در تئوری موسیقی به صدا های غیر موسیقیایی نمی پردازیم دلیل بر این
نمی باشد که این صداها توسط یک موسیقی دان استفاده نمی شود و در موسیقی تاثیر ندارند در واقع به این خاطر به این
صدا ها نمی پردازیم که این صدا ها مشخصه های معینی ندارند.
مثلا" همه ما در یک قطعه موسیقی صدای باران و یا امواج دریا ( که نوفه محسوب می شوند ) را شنیده ایم ی ا در یک
سمفونی معروف کلاسیک که در آن از صدای توپ جنگی (که نوفه محسوب می شود) استفاده شده است .
صداهای موسیقیایی
لیست مطالب
مقدمه صداهای موسیقیایی ( چهار مشخصه اصلی آن ها )
(pitch) ( ارتفاع (زیر و بمی
(Duration) ( دیرند (کشش
(Intensity) ( شدت (قدرت
(Tone color) ( رنگ(طنین
مقدمه صداهای موسیقیایی ( چهار مشخصه اصلی آن ها )
صداهای موسیقایی ( موسیقیایی ) دارای چهار مشخصه اصلی در تئوری موسیقی هستند در واقع هر صدای موسیقیایی
دارای این مشخصه ها می باشد که ما با آنها آشنا می شویم.
(به دلیل این که هر کدام از این مشخصه ها دارای چند اسم هستند سعی می کنیم آن ها را به طور کامل برای شما بازگو
کنیم تا در اگر در جا یی به این اسم ها و یا اصطلاحات مربوط به این ها بر خوردید معنی آن را متوجه بشوید )
-1 ارتفاع - نام های دیگر : ( نواک . زیرایی . زیر و بمی . بالا و پایین . زیاد و کم)
-2 دیرند -نام های دیگر : ( کشش . زمان . مدت )

شدت -نام های دیگر : ( قدرت . قوی و ضعیف . بلند و کوتاه)
-4 رنگ- نام های دیگر : ( جنس . طنین . شخصیت)
( pitch ) ( ارتفاع ( زیر و بمی
همه ی ما با واژه های صدای کلفت و صدای نازک بسیار زیاد بر خورد کرده ایم . ارتفاع در واقع همین خاصیت صدا ها می
باشد که برای آن در موسیقی از اصطلاحات دیگری استفاده می کنیم این را به خوبی می دانید صداها از نظر زیر و بمی
( ارتفاع ) به انواع مختلف تقسیم می شوند . برای مثال صدای مردها از صدای زن ها بم تر است و یا صدای کودکان از مرد ها
زیر تر است.
در سازهای مختلف نیز همین طور است : صدای سیم های بالایی گیتار ( کلفت ها ) از سیم های پایینی ( نازک ها ) بم تر
است و ...
برای این اصطلاحات (زیر و بمی) از اصطلاحات دیگری نیز استفاده می کنند که به آنها می پردازیم .
صدای زیر : ( نام های دیگر ) = بالا . زیاد
صدای بم : ( نام های دیگر) = پایین . کم
به ارتفاع نواک و زیرایی هم گفته می شود.
در خط نوشتاری موسیقی نشانه ای که با آن زیر و بمی را نشان می دهند (( نت )) می باشد. در ادامه بیشتر با نت آشنا می
شویم.
( Duration ) ( دیرند ( کشش
به مدت زمانی که یک صدا توسط یک منبع صوتی ( ساز ) تولید می شود دیرند گویند . در واقع به زمانی که یک صدا حضور
دارد و شنیده می شود دیرند می گویند.
برای مثال با دهان خود حرف (( آ )) را به مدت پنج ثانیه بکشید . حال این پنج ثانیه که حرف(( آ )) ادامه داشته است را می
توان دیرند حرف (( آ )) نامید .با دهان حرف (( او )) را به مدت سه ثانیه بکشید . حال نیز می توان گفت دیرند حرف (( او ))
سه ثانیه است .در واقع می توان گفت دیرند حرف (( آ )) بیشتر از دیرند حرف ((او )) است . و یا حرف (( آ )) از حرف ((او))
کشیده تر است.
در موسیقی هم همه ی نت ها نسبت به یکدیگر دیرند ( کشش ) مساوی ندارند . یعنی به یک اندازه کشیده نمی شوند .
بعضی نت ها کوتاه و بعضی از آن ها بلند هستند . در واقع هر نت دیرند خاص خود را دارد .
درخط نوشتار موسیقی ( نت نویسی ) مقدار کشش و یا دیرند نت ها را با شکل های مختلف نشان می دهند .
( در ادامه بیشتر با نت ها و دیرند نت ها آشنا می شویم )
( Intensity ) ( شدت ( قدرت
ممکن است صداها نسبت به هم قوی تر و ضعیف تر باشند .مثلا" صدای انسانی که فریاد می زند قوی تر از صدای انسانی
است که آرام حرف می زند .در موسیقی هم این طور می باشد . مثلا" اگر محکم به سیم های یک ساز ( گیتار ) یا کلید های

یک ساز ( پیانو ) ضربه بزنید صدای قوی تری نسبت به وقتی که آرام ضربه می زنید ایجاد می شود.
در بعضی مواقع به جای واژه ی شدت از واژه ی قدرت استفاده می کنند که هر دو یک معنی دارد در نت نویسی ( خط
نوشتاری موسیقی ) هم علایمی برای نشان دادن شدت(قدرت ) نت ها وجود دارد.
(در ادامه بیشتر با این علائم آشنا می شویم)
( Tone color ) ( رنگ ( طنین
به مشخصه ای که باعث می شود ما صدا های مختلف را نسبت به هم تشخیص دهیم رنگ یا طنین می گویند .
برای مثال شما به راحتی صاحب صدا را از پشت تلفن بدون آن که طرف مقابل را ببینید و یا او خودش ر ا معرفی کند
تشخیص می دهید و می فهمید کسی که پشت تلفن است برادرتان است و یا دوستان یا ... این ویژگی را که باعث می شود
شما بین صدا های اطرافیان خود تفاوت احساس کنید و صاحب صدا ها را تشخیص دهید رنگ صدا می نامند . در واقع رنگ
صدا مشخصات خاص صدای یک نفر و یا یک ساز است . در ساز ها نیز اگر دو ساز مثل ( پیانو و فلوت) یک آهنگ را بنوازند با
این که دقیقا" یک آهنگ را اجرا می کنند اما باز هم به راحتی می فهمیم که کدوم یک پیانو و کدوم یک فلوت می باشند .
به این ویژگی که باعث می شود منابع صدا ( حنجره انسان . سازها و . . . ) نسبت به دیگر حس و شخصیت متفاوتی داشته
باشندرنگ صدا
رنگ صدا را با نام های دیگری مثل : ( طنین . شخصیت . جنس ) نیز بیان می کنند

ارتفاع
لیست مطالب
فاصله (مختصر)
نت ها و ترتیب آنها
اکتاو
خطوط حامل
کلید سل و جای نت ها
تعریف پهنه صوتی (مختصر)
خطوط تکمیلی
شیوه نام گذاری اکتاو
شیوه نام گذاری اکتاو
واحد سنجش فاصله (پرده و نیم پرده)
نشانه های تغییر دهنده
نت های آنارمونیک
انواع نیم پرده (کروماتیک و دیاتونیک)
فاصله ( مختصر )
حال که معنی ارتفاع را می دانیم می خواهیم با فاصله نیز به صورت مختصر آشنا شویم .

اختلاف زیر و بمی بین دو نت را فاصله آن دو نت می گویند . و این فاصله به روش های مختلف سنجیده می شود که در
بخش های بعدی با آن ها آشنا خواهیم شد.
نت ها و ترتیب آنها
در موسیقی برای مشخص کردن ارتفاع صدا های مختلف از هفت نت اصلی استفاده می شود که با آنها آشنا می شویم . از بم
به زیر عبارتند از :


این نوع اسم گذاری به فارسی است که به آن هجایی می گویند و این اسم گذاری هجایی به زبان فارسی بر گرفته شده از اسم
گذاری هجایی به زبان انگلیسی است :


در کشور های انگلیسی زبان و آلمانی زبان برای نام گذاری نت ها از روشی دیگر استفاده می کنند که به آن روش نامگذاری
الفبایی می گویند . که به این صورت می باشد :


استفاده می کنند H از حرف B به جای حرف si به این نکته توجه داشته باشید که در کشور های آلمانی زبان برای نت
در میان این نت ها دو بم ترین و سی زیر ترین محسوب می شوند . اگه بخواهیم ازسمت زیر ( سی ) نت ها را ادامه دهیم
دوباره از نت دو شروع می کنیم اما این بار با ارتفاعی زیر تر از نت های قبل.

اگر بخواهیم از سمت بم (دو) ادامه دهیم . قبل از آن نت سی و قبل از نت سی نت لا می آید و به همین ترتیب ادامه دارد :


به این ترتیب هریک از نت های بالا بم تر از نت های سمت راست خودش و زیر تر از نت های سمت چپ خودش می باشد .
برای فهمیدن تفاوت میان نت های هم نام در مجموعه ی بالا لازم است با اصطلاح مهمی به نام " اکتاو " آشنا شویم .
تمرین 1: با توجه به نت های هفت گانه در سمت چپ هر یک از نت های زیر نت بلا فاصله بم تر و در سمت راست هر یک از
آن ها نت بلا فاصله زیرتر را بنویسید : (مورد اول برای نمونه انجام داده شده است )


تمرین 2 : هر یک از اصطلاحات ( فرکانس . جنس . دیرند ) را توضیح دهید.


اکتاو
اگر از هر یک از نت ها شروع کنیم و نت ها را به ترتیب بشماریم در نت هشتم به نت هم نام آن می رسیم . در زبان یونانی
واژه ی اکتاو به معنی هشتم است . به همین دلیل هم به فاصله میان این دو نت هم نام اکتاو می گویند :

( از چپ به راست بخوانید)
سل . فا . می . ر . دو . سی . لا . سل

 

در اصطلاح می گویند نت تکرار شده ی دوم ( که در مثال بالا سل سمت راست می باشد)یک اکتاو زیر تر از نت اول ( که در
مثال بالا سل سمت چپ می باشد ) است .
به همین ترتیب اگر از نتی هشت نت به سوی بم بشماریم در نت هشتم به نت هم نام آن می رسیم اما این نت یک اکتاو بم
تر از نت اصلی ما خواهد بود .
از نظر فیزیکی نیز اگر بسامد نتی دو برابر شود صدای آن نت یک اکتاو زیر تر می شود و در واقع نت به دست آمده هم نام نت
اول خواهد بود . به مثال زیر توجه کنید :( فرکانس نت لا 440 هرتز است)


و می توان نتیجه گرفت که اگر بسامد نتی نصف شود نت جدید یک اکتاو بم تر و هم نام نت اولی است . به مثال توجه کنید :


به دلایل فیزیکی میان صدای دو نت که بسامد آن ها نسبت به هم نصف باشد و یا دو برابر باشد شباهت عجیبی بر قرار
است مانند پدر و پسری که رفتار و چهره ی آن ها به هم نزدیک است. به همین دلیل است چنین نت هایی در موسیقی هم
نام هستند.
تمرین 3 : الف : در باره اصطلاح اکتاو توضیح دهید . ب : اگر نت دو ما 240 هرتز باشد . بسامد و نام نتی که یک اکتاو زیر
تر و یک اکتاو بم تر از آن هستند چیست ؟
خطوط حامل
همانطور که همه ی زبان ها خطی برای نوشتار دارند موسیقی هم برای نواشتار خطی مخصوص خود دارد . در خط نوشتار
موسیقی به جای حروف از نت ها و به جای خط از خطوطی به نام حامل استفاده می شود . (که با آنها آشنا خواهیم شد(

همان طور گه گفته شد نت ها بر روی حامل قرار میگیرند در واقع خطوطی را که نت های موسیقی بر روی آن قرار می گیرند
را حامل می گویند . برای نمایش ارتفاع ( زیر و بمی ) نت ها از پنج خط افقی موازی به نام ((حامل)) استفاده می شود : (خط
های حامل را از پایین به بالا می شمارند).


نت ها روی این خطوط جا می گیرند برخی بین خطوط و برخی روی خطوط :


هر چقدر موقعیت نتی روی حامل بالا تر باشد صدای آن زیر تر می باشد . نت ها روی حامل به ترتیب از بم به زیر قرار می
گیرند مثلا" اگر در شکل بالا نت اول از سمت چپ را ) ر ( بنامیم نت دوم و نت بعد از آن بر طبق ترتیبی که خوانده ایم می
بایست نت ) می ( باشد و همینطور بعد از می باید نت سوم ) فا ( باشد . و به همین ترتیب بقیه ی نت ها شناسایی می
شوند .
حال شاید این سوال پیش بیاید که نت مبدا" را از کجا تشخیص بدهیم ؟ یعنی نام اولین نت را از کجا بدانیم که بعد به نسبت
آن بقیه ی نت ها را پیدا کنیم ؟
در جواب می توان گفت که در ادامه با ابزار جدیدی آشنا می شویم به نام (کلید) که به ما کمک می کند به جواب سوال بالا
برسیم .


کلید سل و جای نت ها

کلید سل نشانه ای است که در سمت چپ حامل قرار می گیرد و به کمک آن می توانیم جایگاه نت ها را روی حامل پیدا
کنیم . در واقع کلید سل جای یک نت را به ما نشان می دهد و به کمک آن می توانیم جای بقیه ی نت هارا پیدا کنیم .
حتما از اسم کلید پی برده اید که این کلید جای کدام نت را به ما نشان می دهد . بله کلید سل جای نت سل را به ما نشان
می دهد و ما بقیه ی نت هارا نسبت به آن پیدا می کنیم :


همان طور که می بینید کلید سل نتی را که روی خط دوم است را به نام نت سل معرفی می کند و ما می توانیم بقیه ی نت
ها را نسبت به آن به دست بیاریم.
شاید این سوال پیش بیاید که وقتی ما می دانیم نت روی خط دوم نت سل است دیگر چه احتیاجی به این کلید وجود دارد ؟
در جواب باید گفت که اگر در موسیقی ما فقط همین یک کلید را داشتیم حرف شما کاملا" صحیح بود . اما ما کلید های
متفاوتی در موسیقی داریم و در هر کدام جای نت ها با هم متفاوت است به همین دلیل برای تشخیص اسم نت های روی
حامل ضروری است که اول خط از کلید استفاده کنیم . کلید سل رایج ترین کلیدی است که از آن استفاده می شود .
( با بقیه ی کلید ها در آینده آشنا می شویم)
اکنون لازم است که جای نت ها را روی حامل کلید سل حفظ کنیم . بهترین روش برای این کار این است که یک دفتر نت
تهیه کنید و به صورت نا مرتب نت ها را روی خط ها بگذارید البته ابتدا باید کلید سل را اول خط ها بگذارید . پس از چند
خط سعی کنید جای نت ها را به همان روش ترتیبی نسبت به نت سل که قبلا" با آن آشنا شدید پیدا کنید . ابتدا این کار
خیلی کند پیش می رود و باید تک تک نت ها را بشما رید اما کم کم سرعت شما زیاد شده و دیگر بدون آن که تک تک نت
ها را بشمارید جای آن ها را حفظ می شوید و هر چقدر بیشتر تمرین کنید سرعت شما در تشخیص نت ها بیشتر می شود .
این کار برای بهتر درک کردن ادامه تئوری موسیقی بسیار لازم است . و هیچ وقت این تمرین را کنار نگذارید برای این تمرین
می توانید از هر کتاب نتی استفاده کنید و سعی کنید نت های روی آن را بخوانید . و هر چه سرعتتان بیشتر شود بهتر است .
در ضمن این تمرین ها برای نوازندگی شما هم مفید خواهد بود.
برای نمونه من نت های زیر نوشتم و سعی کردم نسبت به نت سل که روی خط دوم است آن ها را تشخیص بدهم و زیر آن
ها نام فارسی آن ها را بنویسم شما هم همین کار را بکنید :

توصیه می شود:
-1 تا وقتی که حداقل نتوانسته اید جای این 11 نت را حفظ کنید به هیچ وجه به بحث بعد یعنی خطوط تکمیلی نپردازید
زیرا موجب سر در گمی شما می شود.
-2 تمرین های بالا را سعی کنید بخشی از برنامه زندگی خود بکنید حتی برای دقایقی در روزی (این تمرین ها را حرفه ای ها
هم انجام می دهند )

 

تعریف پهنه صوتی ( مختصر )
هر یک از ساز های موسیقی و یا هر یک از صدا های انسانی توانایی اجرای همه نت های موسیقی را ندارند . هر کدام
توانایی اجرای محدودی از نت ها را دارند که به آن پهنه ی صوتی ساز ها ( ویا انسان ها ) می گوییم . در واقع فاصله ی میان
بم ترین و زیر ترین نتی که یک ساز یا یک خواننده قادر به اجرای آن است را پهنه ی صوتی آن ساز یا آن خواننده می گویند.
خطوط تکمیلی
در گذشته با 11 نت روی حامل ( با کلید سل ) آشنا شدیم . این 11 نت متاسفانه بسیار کمتر از پهنه صوتی ساز های مختلف
و یا صداهای انسان ها است . ما برای حل این کمبود و وسعت بخشیدن به نت هایی که روی حامل جای می گیرند از خط
های تکمیلی استفاده میکنیم . این خط ها به صورت خط های بریده شده در بالا و پایین پنج خط حامل و موازی با خطوط
حامل قرار می گیرند . یکی از تفاوت های خطوط تکمیلی به خطوط حامل این است خطوط تکمیلی همیشه وجود ندارند و در
صورت لزوم به خطوط حامل اضافه می شوند:


شکل بالا در واقع نشان دهنده کار برد این خطوط می باشد و گرنه شما هیچ وقت خطوط تکمیلی را به این صورت نمی
بینید . برای مثال هر موقع لازم باشد نت دو را که یک درجه از نت ر( واقع در زیر خط اول ) بم تر است را نشان دهیم از
خطوط تکمیلی استفاده می می کنیم :

البته همانطور که قبلا" گفتیم خطوط تکمیلی در مواقعی اضافه می شوند که لازم باشد یعنی به این شکل :


قبلا موسیقی دان ها به نتیجه رسیده اند که اگر بیشتر از 5 خط موازی کنار هم به صورت ممتد قرار بگیرند باعث به وجود
آمدن خطای دید می شود و باعث می شود نوازنده در تشخیص دادن نت ها دچار اشتباه شود.
به غیر از نت دو می توان نت های پایین حامل را به همین صورت ادامه داد :


از سمت بالا نیز ما می توانیم نت ها را با خطوط اضافه ادامه دهیم :

حال شما به جز آن 11 نت با تعداد ی دیگری نت آشنا شده اید و همانطور در قبل گفته ایم باید این نت ها را هم حفظ
کنید . حال مروری بر نت های که روی حامل در کلید سل یاد گرفته ایم می کنیم :


برای تمرین ما تعدادی نت برای شما می گذاریم اما این نت ها به هیچ وجه کافی نیست شما باید همان تمرین های قبل را
نیز با این نت ها انجام دهید . سرعت حداقلی که شما برای در تشخیص نت ها باید به آن برسید این است که هر نت را در یک
ثانیه بتوانید تشخیص بدهید .به این تمرین ها برای تقویت نت خوانی توجه کنید :

شیوه نام گذاری اکتاو
وقتی ما از نتی نام می بریم در بعضی مواقع برای ما اهمییت زیادی ندارد که این نت در کدام اکتاو باشد . اما در بعضی مواقع
این اهمییت دارد که این نت در کدام اکتاو است و برای همین باید جای دقیق نت را مشخص کنیم . برای این کار از شیوه ای
قرار دادی استفاده می کنیم در واقع برای هر اکتاو شماره ای را تایین می کنیم به این صورت :


همانطور در شکل می بینید از نت دو با یک خط تکمیلی پایین حامل تا نت سی روی خط سوم را اکتاو شماره سوم می
گوییم و همین ترتیب اکتاو های قبلی و بعدی را شناسایی می کنیم . شما برای حفظ کر این ها لاز نیست همه گام ها را
حفظ کنید اگر اکتاو شماره 3 را به خاطر بسپارید می توانید اکتاو های دیگر را بدست آورید . حال اگر کسی به شما بگوید نت
دو اکتاو چهارم شما به راحتی می فهمید منظور او نت دو که بالای خط سوم است می باشد .