امیر حسین کیانپور | استاد سازهای بادی محلی ایران و جهان

امیر حسین کیانپور | استاد سازهای بادی محلی ایران و جهان

کلاسهای دودوک و دیجیریدو  امیرحسین کیانپور
روزهای چهارشنبه و پنج شنبه
تلفن رزرو و ثبت نام : 22952820
نوازنده و مدرس تخصصی
دودوک
دیجریدو
بالابان
می
نرمه نی
آناسازی فلوت
کنا فلوت (Quena)
دیتزا فلوت = فلوت چینی Dizi
تین ویستل Tin whistle
زنبورک

native american flute

--------------------------------------------
نوازنده و مدرس
پن فلوت و زامپونیا =دوره ابتدایی
کازو
نی
-----------------------------------
آشنایی و نوازندگی
دوزله
قوشمه
نی انبان
هارمونیکا دیاتونیک
ترومپت
 
 

آموزش تکنیک ها و ورزش های تنفسی مخصوص ساز های بادی و افزایش حجم تنفسی نوازنده
آشنایی با  تیوری موسیقی
آشنا با تاریخ موسیقی و آموزه های محلی فولکولور---- آموزشی گوشی ساز
دودوک و بالابان
آشنایی کامل با موسیقی و رپرتوارهای سرخپوستی و استرالیایی
----------------------------------------
سوابق هنری :
اجرای زنده برای شبکه تهران
اجرا در گروه های مختلف و آهنگسازی
انواع سبک جنجره خوانی Throat singing
 
حنجره خوانی تووا (  یکی از جمهوری‌های روسیه در جنوب سیبری و شمال مغولستان است ) یا مغولی 
که شامل کنترل بسیار بالا دیافراگم . حنجره . دهان و زبان توسط خواننده است
که البته این سبک خواندن در مناطق زیادی همچون هند و تبت نیز رواج دارد
حنجره خوانی شامل پنج بخش و سبک اصلی است

1. Khoomei

2. Kargyraa

3. Sygyt

4. Borbangnadyr

5. Ezengileer

که Borbangnadyr وEzengileer رو خیلی از محققین تکنیک های اضافی می دانند و آن ها را زیر سبک هومی . کارگیرا و سیجیت دسته بندی می کنند

...

1. هومی ( خومی )

هومی از سبک های اصلی حنجره خوانی که در رجیستر های پایین و میانی صدای انسان توسط مرتعش کردن تار های صوتی یا صدایی که از قفسه سینه مرتعش می شه خوانده می شود که به اصطلاح  chest resonance یا Chest singing نامیده می شه که نسبت به سیجیت و کارگیرا زبان و دیافراگم در حالت ریلکس تری قرار دارد

در هومی می توان 1 تا 3 نت را شنید و تفکیک کرد که گاه خواند مولتی فونیک هم به آن می گویند 

2.کارگیرا

 که به دو دسته  dag و xovu نقسیم می شود که در پایین ترین رنج صدایی خواننده خوانده می شود که از نظر هارمونیک بسیار سبک قوی و شباهت زیادی به آواز های مذهبی و هارمونیک تبت داره در سبک دگ Dag خواننده از پایین ترین نت ها استفاده می کند و با قدرت  تکنیک رو در حجم صدای سینه و با کمترین در گیری حنجره ادا می کند

در سبک استپه کارگیرا یا xovu خواننده کمی فرکانس صدایی رو بالا می بره و از تکنیک های مقطع حنجره ای بیشتر استفاده می کند و بیشتر حنجره را درگیر می کند

3.سیجیت 

سیحیت سبک خاصی از اورتون یا پلی فونیک خواندن است ( overtone singing ) که شباهت زیادی به هومی از لحاظ درگیری دهان و دیافراگم دارد و در این سبک زبان به قسمت بالایی دهان می چسبد که با لرزش باعث ایجاد فرکانس جدیدی مانند سوت می شود که در این سبک خواننده به صورت هارمونیم 2 یا 3 نت را به صورت همزمان می خواند

جمع آوری و ترجمه : امیرحسین کیانپور 

 

امیرحسین کیانپور
نوازنده و مدرس
آموزشگاه موسیقی فریدونی 
تلفن رزرو کلاس :22952820 ، 22333425 ، 22952820
محل تشکیل کلاسها : 
1- تهران ، ریحانی جنوبی ، میدان بهشتی ، خیابان ابوالحسنی شماره 18 واحد 3 
2- خیابان پاسداران ، خیابان دولت ، خیابان مفاخری ، کوچه ی نورس ، بن بست آزادی ، شماره 6
دودوک
کلاردوک
بالابان
دیجریدو
کنا فلوت (Quena)
پن فلوت , زامپونیا و سیکو
آناسازی فلوت
دیتزا فلوت = فلوت چینی Dizi
تین ویستل Tin whistle
می ترکیه , نرمه نی و شمشال
زنبورک
--------------------------------------------
آموزش ساز شناسی ساز های بادی ارکسترال و محلی
آموزش تکنیک ها و ورزش های تنفسی مخصوص ساز های بادی و افزایش حجم تنفسی نوازنده
آشنا با تاریخ موسیقی و آموزه های محلی فولکولور و آموزشی گوشی ساز های محلی

دانلود آهنگ ساری گلین

امیرحسین کیانپور : دودوک

پن فلوت و چارانگو : فرنان انریکز

 

DUDUK دودوک یا به زبان ارمنیդուդուկ که نام دیگرش  ծիրանափող یا tsiranapogh می باشد . محوریت صفحه ما رو در بر می گیرد . دودوک سازی است باستانی متعلق به خانواده ی بادی چوبی های دو زبانه ای که به طور معمول از چوب درخت زردآلو ساخته می شود و ریشه در کشور ارمنستان دارد که معمولا به صورت چند نفره یا دو نفره نواخته می شود برای ایجاد تاثیر بیشتر و تولید صدایی غنی تر و زیبا تر دودوک در ارمنستان حدود 2500 تا 3000 سال قدمت دارد . که شواهد قوی شکوفایی این ساز در ارمنستان از 1500 سال پیش مشاهده شده و در یونسکو به نام ارمنستان ثبت جهانی شده است این ساز نسبت به ساز های دو زبانه ای دیگر مثل ابوا دارای یکی از بزرگترین قمیش هاست و صدایی نزدیک به کلارینت دارد تا دو زبانه ای های دیگر این ساز در ارمنستان به اسم چیراناپوق به معنی نی زردآلو یا لوله صوتی که از زرد الو تهیه می شده نامیده می شد . تا سال 1920 که در اوایل دوره شوروی سابق اسم این ساز به دودوک که ریشه ترکی دارد تغییر کرد

( ساز دودوک نباید با بالکان دودوک که متعلق به بلغارستان و نوعی فلوت است اشتباه شود )

دودوک از ذو قسمت قمیش و بدنه صوتی تشکیل می شود که قمیش که وظیفه تولید صدا را برعهده دارد از نی هایی ساخته می شود که در مناطق کوهستانی آرارات نزدیک رودخانه ها رشد می کند که قمیش را می توانیم به 5 قسمت تقسیم کنیم  1 - بدنه 2 - خرک 3 - کلاه 4 - لایه ی نازک چرمی 5 - دهانه ی انتهایی نخی بدنه صوتی ساز همچون قمیش در کوک های مختلف ساخته می شود که بسته به کوک اندازه آن متغیر است . دودوک به صورت دیاتونیک ساخته می شود و مطابق با موسیقی غربی است و با انگشت گذاری و مهارت نوازنده به صورت کروماتیک نیز قابل اجرا است  گستره صدایی یک دودوک معمولی حدود یک اکتاو است و صدایی بسیار گرم . پخته و احساسی دارد و سال ها برای اجرای تمامی مراسم ها مورد استفاده بوده است

نوازندگان سرشناس : گورگ داباغیان . واچه هوسپیان . ژیوان گاسپاریان . لوان میناسیان

BALABAN بالابان یا بالامان (ترکی آذربایجانی: Balaban) ساز بادی استوانه‌ای دو نی به طول حدود ۳۵ سانتی متر با هفت سوراخ انگشت، این ابزار موسیقی در بین مردمان آذربایجان ، مخصوصا در استان آذربایجان شرقی رایج است.

بنابر اسناد و مدارک در دسترس، نوعی ساز بادی از خانوادة نی و سرنا دست‌کم از سده‌های نخستین دورة اسلامی در ایران شناخته شده بوده، و در میان مردم بخشهایی از این سرزمین به کار می‌رفته است.

بالابان به معنای نوعی ساز بادی نیین به صورتهای بَلَبَن، بالَبَن و بالابَن در فرهنگهای لغات ترکی - روسی آمده است. در «لغت آذربایجانی - روسی»، بالابان به معنای ساز بادی نه چندان بزرگ و شبیه زُرنا (سرنا)، در دائرةالمعارف موسیقی ترکی» بَلَبَن یا نای‌ِ بَلَبَن با اشاره به‌مطلب جامع‌الالحان، نوشته عبدالقادر مراغی و «سازهای ترکی» نوشتة فارمر، سازی بادی شبیه زُرنا، و در «فرهنگ موسیقی ترکی» بَلَبَن ساز بادی شبیه ساز نیین مِی متداول در ارزروم، تعریف شده است. در فرهنگها و دائرةالمعارفهای روسی واژة بالابان به معنای سازی بادی زبانه‌دار معمول میان اقوام قفقاز شمالی و ایرانیان آمده است . بالابان به عنوان سازی بادی و بومی در حوزه‌های جغرافیایی - فرهنگی آذربایجان ، به ویژه تبریز،ارومیه و زنجان ، و کردستان ایران و برخی جاهای دیگر به کار می‌رود و گروهی از نوازندگان این مناطق بالابان نوازند. در زبان کردی این ساز را «باله‌وان»، و در شوشتری نی را «بَلَبون» (بلبان) می‌گویند .

نوازندگان سرشناس : شیرزاد فتحعلیف . علیخان صمدوف . حسین حمیدی

MEY

( می ) یک ساز بادی از خانواده دو لبه ای ها است . که با قمیش نواخته می شود و شباهت زیادی با بالابان . نرمه نای و دودوک دارد این ساز در موسیقی های فولکولور و محلی ترکیه رواج دارد و زادگاه آن ترکیه است  ریشه اسم اون از کلمه فارسی نی میاد که طی مدت ها به می تغییر  سایز این ساز نهایتا به 30 سانتی متر می رسد که البته در قرن مدرن دستخوش تغییرات زیادی شده . و معمولا در 10 سایز مختلف ساخته می شه که بلند ترین آن آنا می ( ANA MEY) و سایز متوسط آن اورتا می ( Orta Mey ) و کوتاه ترین آن کورا می ( Cura mey ) خوانده می شود که این سه نوع و سوجار می معروف ترین ان ها هستند  این ساز در شرق ترکیه بیشتر به چشم می آید و نوازندگان خاص خودش را دارد لوله این ساز معمولا از چوب درخت آلو ساخته می شود ولی دیده شده که از چوب درختان گردو . توت . راش . زرد آلو . اقاقیا و زیتون هم استفاده شود و جدیدا چوب بلسان بنفش در ابتدای ساز سوراخی که وجود دارد گلدانی نام می گیرد که تقریبا دو برابر سوراخ پایین قطر دارد ( 10 تا 20 میلیمتر معمولا قطر گلدانی است ) که بستگی به اندازه ساز این قطر از 10 تا 20 تغییر می کند  فاصله سوراخ ها در این ساز از تقریبا برابر است و معمولا 6 میلیمتر قطر دارد و 7 سوراخ بر روی ساز و 1 سوراخ در زیر آن وجود دارد به سازندگان این ساز . اوستا می گویند که از بزرگترین آن ها دیرکان نیسان است قمیش این ساز از نی های آب شیرین تهیه می شود که طول آن ها بین 80 تا 150 میلیمتر متفاوت است و دهانه آن به 20 تا 40 میلیمتر می رسد  و افسار تنظیم صدا tuning bridle در دو طرف دهانه قمیش قرار می گیرد و برای کوک کردن ساز استفاده می شود که در ترکی به آن (kiskaç) می گویند  ساخت این ساز و استفاده از آن در قرن 14 میلادی شروع شده و به نام "Nayçe-i Balaban" ازش یاد شده

نوازندگان سرشناس : ارتان تکین

ترجمه . تالیف . و جمع آوری اطلاعات : امیرحسین کیانپور

 

Hand made Native American flute in iran by Amirhossein kian
قلوت سرخپوستی با نام های مختلف
Native American Flute
N.A.F
Kiowa Flute
Lakota flute
آموزش و ساخت فلوت های سرخپوستی 

 


مطالب مرتبط


نظرات

نکته :
- نظرات شما ممکن است پس از تائید مدیر نمایان شود.
- لطفا از زبان پارسی برای نظر دادن استفاده کنید


  1. و پاسخ مدیر :

    سپاس بیکران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

CAPTCHA Image Reload Image